Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Delfin X
Delfin X utmed Djurgården, Stockholm 2025-07-27
Delfin X utmed Djurgården, Stockholm 2025-07-27
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1966
  Varv Cerapid verkstads AB, Huddinge
  Varvsnummer -
  Registernr 11011
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  MMSI nummer 265609610
  Signal SEQW
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 25,18 meter 28,41 meter
  Största bredd 5,26 meter 5,52 meter
  Djupgående 1,40 meter 1,40 meter
  Brt/Nrt 40/27 81/40
  Maskineri 2 x Scania-Vabis DSI 11 2 x Scania DI 12 59M
  Effekt 400 hk, 294 kW 900 hk, 662 kW
  Toppfart 18 knop 16 knop
  Kapacitet - 161 passagerare
  Historik
  1966 Levererad av Cerapid verkstads AB som Delfin X till Tourist Sightseeing AB, Stockholm. Hemort Stockholm. Sightseeingtrafik i Stockholms hamn.
  1973 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania-Vabis DSI 11 R82, 400 hk, 294 kW, installeras.
  1978-07-31 Såld till AB Aug. Lindholm Eftr., Stockholm. Sightseeingtrafik i Stockholm under namnet "Stockholm Sightseeing".
  1988 Under vintern ombyggd och förlängd vid Marinteknik verkstads AB, Öregrund. Förlängd med 3,0 meter och helt ny överbyggnad med ny interiör. Nytt tonnage 81/40.
  1988-05-09 Återlevererad från Marinteknik verkstads AB, Öregrund för klassning på Boghammar Marin AB, Lidingö.
  1992 Trafik för Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm.
  1995-02-08 AB Aug. Lindholm Eftr. fusioneras med moderbolaget Bore Lines AB, Stockholm som övertar fartygen.
  1996-06-25 Trafik som shuttelbåt mellan Nynäshamn och kryssningsfartyget Queen Elizabeth II som ligger för ankar utanför Bedarön. Trafikerar sträckan under eftermiddagen sedan Delfin I drabbats av tekniskt fel.
  1999-01-01 Bore Lines AB byter namn till Strömma Turism & Sjöfart AB, Stockholm i samband med att de övertar Ångfartygs AB Strömma Kanal.
  2005 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DI 12 59M, 900 hk, 662 kW, installeras vid Boghammar Marin AB, Lidingö.
  2008-09-18 Grundstöter kl. 10.30 utanför Skutudden, Lännerstasundet, Nacka då man med 104 personer ombord passerar på fel sida om en prick. Passagerarna evakueras efter ett tag av en annan sightseeingbåt från Ångfartygs AB Strömma Kanal. Ingen av passagerarna kommer till skada vid incidenten.
  2010-09-07 När man skall lägga till vid Strömkajen kl. 18.30 så slår man i Värmdö som ligger förtöjd. Ett mindre hål slits upp på Värmdös babordssida.
  2017 Ombyggd vid Tenö varv AB. Fördäcket delvis sänkt samt nytt stävarrangemang. Innan trafikstart kompletterat vid Mälarvarvet AB med en rund stävdyna under det ursprungliga för att inte glida upp på bryggorna.
  2017-04-13 Insatt i trafik på traden Ropsten - Tranholmen - Storholmen för Waxholmsbolaget.
  2018 Ombyggd vid Boghammar Marin AB. Stävarrangemanget byggs om på nytt.
  2019-12-31 Sista dagen i trafik på traden Ropsten - Tranholmen - Storholmen för Waxholmsbolaget.
  2020 Drift och bemanning övergår till Rederi AB Skrattmåsen, Stockholm.
Tillbaka till Tourist Sightseeing AB
Tillbaka till Aug. Lindholm Eftr.
Tillbaka till Ångfartygs AB Strömma Kanal
Tillbaka till Bore Lines AB
Tillbaka till Strömma Turism & Sjöfart AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1755 fartyg, 1012 rederier och 128 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Alice
Ulf Nilsson, Kallsö

m/s Alice Foto: Patrik Nylin

Fartyget byggdes 2013 vid Westers Mekaniska AB i Uddevalla för Ulf Nilsson, Kallsö, Sankt Anna. Hon levererades den 7 mars 2013 och har sedan dess varit i trafik på traderna Risö - Vrångö, Kallsö - Lergraven, Trännö - Kungshällsudden samt Missjö - Tyrislöt - Lergraven för Östgötatrafiken.