Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Delfin X
Delfin X på Strömmen, Stockholm 2017-05-02
Delfin X på Strömmen, Stockholm 2017-05-02
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1966
  Varv Cerapid verkstads AB, Huddinge
  Varvsnummer -
  Registernr 11011
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal SEQW
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 25,18 meter 28,41 meter
  Största bredd 5,26 meter 5,52 meter
  Djupgående 1,40 meter 1,40 meter
  Brt/Nrt 40/27 81/40
  Maskineri 2 x Scania-Vabis DSI 11 2 x Scania DI 12 59M
  Effekt 400 hk, 294 kW 900 hk, 662 kW
  Toppfart 18 knop 16 knop
  Kapacitet - 161 passagerare
  Historik
  1966 Levererad av Cerapid verkstads AB som Delfin X till Tourist Sightseeing AB, Stockholm. Hemort Stockholm. Sightseeingtrafik i Stockholms hamn.
  1973 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania-Vabis DSI 11 R82, 400 hk, 294 kW, installeras.
  1978 Såld till August Lindholm Eftr., Stockholm.
  1988 Under vintern ombyggd och förlängd vid Marinteknik verkstads AB, Öregrund. Förlängd med 3,0 meter och helt ny överbyggnad med ny interiör. Nytt tonnage 81/40.
  1988-05-09 Återlevererad från Marinteknik verkstads AB, Öregrund för klassning på Boghammar Marin AB, Lidingö.
  1992 Såld till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm.
  1996-06-25 Trafik som shuttelbåt mellan Nynäshamn och kryssningsfartyget Queen Elizabeth II som ligger för ankar utanför Bedarön. Trafikerar sträckan under eftermiddagen sedan Delfin I drabbats av tekniskt fel.
  2005 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DI 12 59M, 900 hk, 662 kW, installeras vid Boghammar Marin AB, Lidingö.
  2008-09-18 Grundstöter kl. 10.30 utanför Skutudden, Lännerstasundet, Nacka då man med 104 personer ombord passerar på fel sida om en prick. Passagerarna evakueras efter ett tag av en annan sightseeingbåt från Ångfartygs AB Strömma Kanal. Ingen av passagerarna kommer till skada vid incidenten.
  2010-09-07 När man skall lägga till vid Strömkajen kl. 18.30 så slår man i Värmdö som ligger förtöjd. Ett mindre hål slits upp på Värmdös babordssida.
  2017 Ombyggd vid Tenö varv AB. Fördäcket delvis sänkt samt nytt stävarrangemang. Innan trafikstart kompletterat vid Mälarvarvet AB med en rund stävdyna under det ursprungliga för att inte glida upp på bryggorna.
  2017-04-13 Insatt i trafik på traden Ropsten - Tranholmen - Storholmen för Waxholmsbolaget.
  2018 Ombyggd vid Boghammar Marin AB. Stävarrangemanget byggs om på nytt.
  2019-12-31 Sista dagen i trafik på traden Ropsten - Tranholmen - Storholmen för Waxholmsbolaget.
  2020 Drift och bemanning övergår till Rederi AB Skrattmåsen, Stockholm.
Tillbaka till Tourist Sightseeing AB
Tillbaka till August Lindholm Eftr
Tillbaka till Ångfartygs AB Strömma Kanal
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1733 fartyg, 999 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Symfoni
Seskarö Sea Charter AB

m/s Symfoni Foto: Patrik Nylin

Fartyget byggdes 1991 vid Hasse Westers mekaniska verkstad i Jordfall för Sten Engströms Sjöservice AB. Under tre sommarsäsonger går hon i trafik för Waxholmsbolaget och därutöver i chartertrafik. År 2000 säljs hon till Vaxholm och fyra år senare till Stocksund och Klart Skepp Vida AB. 2010 säljs hon till Royal Stockholm Cruise Line i Norrköping och fem år senare säljs hon till dess nuvarande ägare Seskarö Sea Charter AB i Luleå. Under ett par år från 2020 hyrs fartyget in sommartid av Blidösundsbolaget för trafik för Waxholmsbolaget på traden Nynäshamn - Sandhamn. I övrigt trafikerar hon Luleå skärgård.