Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Delsbo
Örnsköldsvik
Örnsköldsvik
Foto: Okänd. Från Bengt Westins samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Nils-Henrik Krokstedt, EMA, 2008-04-13 PN
* Bengt Westin, EMA, 2008-03-23
* Tore Olsson, EMA, 2008-05-17 PN
* Sveriges Skeppslista 1945, S132
* Sveriges Skeppslista 1951, S120
* Sveriges Skeppslista 1957, S122
* Sveriges Skeppslista 1958, S128
* Sveriges Skeppslista 1959, S128
* Sveriges Skeppslista 1960, S128
  Byggd 1875
  Varv William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet, Stockholm
  Varvsnummer 110
  Registernr 1970
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JDRQ, senare SGIR
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 26,14 meter 26,61 meter
  Största bredd 4,83 meter 4,93 meter
  Djupgående 2,39 meter 2,80 meter
  Brt/Nrt 94/60 88/19
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin -
  Effekt 180 hk, 132 kW 200 hk, 147 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1875 Levererad av William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet som Delsbo till Hudiksvalls Jernvägsbolag, Hudiksvall.
  188? Såld till Delsbo Handels AB, Hudiksvall.
  189? Såld till P Westerlund, Delsbo.
  1894-12-14 Såld till Ångbåts AB Sköld, Örnsköldsvik och omdöpt till Örnsköldsvik.
  1917-02-20 Såld till förvaltare Karl Huss och kapten Johannes Nordin, Själevad för 52.000 kr.
  1917-03-10 Såld till Wifstavarfs AB, Vifstavarv för 75.000 kr och omdöpt till Sillre. Ombyggd till bogserbåt.
  1957-06-29 Såld till Sten A. Olsson Handels AB, Göteborg för 12.000 kr.
  1960-06-13 Såld till Axel Rune Högström, Sudsvall för 8.500 kr.
  1960-08-24 Högström meddelar att fartyget nu är skrotat.
Tillbaka till Ångbåts AB Sköld
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.