Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Enköping
Enköping på Riddarfjärden, Stockholm 1854
Enköping på Riddarfjärden, Stockholm 1854
Foto: Detalj ur oljemålning av Per Wilhelm Cedergren. Från Sjöhistoriska museet
  Fartygsfakta    
  Byggd 1851
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Hjulångare
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 24,99 meter -
  Största bredd 3,96 meter -
  Djupgående 1,07 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Bergsunds ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1851-03-10 Sjösatt kl. 17.00.
  1851-06 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstads AB som Enköping till Enköpings Ångfartygsbolag, Enköping.
  1851-07-07 Insatt i trafik på traden Stockholm - Ådö - Grönsö - Österby - Enköping.
  1853-07-06 En vev i maskinen går sönder vid Nockeby bro vid färd från Enköping mot Stockholm. Passagerarna förs över till ångfartyget Upland för fortsatt färd till Stockholm.
  1854-06-24 Grundstöter vid en lustresa från Tynnelsö mot Enköping och springer läck. Passagerarna evakueras till ångfartyget Thorshälla som för dem till Strängnäs.
  1865-05 Såld till Björneborg, Finland och omdöpt till Necken. Transport av trävaror från ångsågen till Räfsö samt lustresor.
  1867-02 Nya ångpannor installeras.
  1868-10 Såld till Ryssland för 7.300 rubel.
Tillbaka till Enköpings Ångfartygsbolag
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1697 fartyg, 974 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.