Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Eos
Eos
Eos
Foto: Okänd. Från Anders Engdahls samling
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S70
  Byggd 1873
  Varv G. Bäärnhielms Skeppswarf, Upperud
  Varvsnummer -
  Registernr 1587
  Fartygstyp Ångfartyg, senare motorfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal JDFB, senare SDYU
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 30,50 meter -
  Största bredd 6,10 meter -
  Djupgående 3,70 meter -
  Brt/Nrt 199/138 -
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin -
  Effekt 100 hk, 73 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1872-10 Kölsträckt vid varvet i Upperud.
  1873-08 Ankommer till Lindholmens Varv, Göteborg för installation av ångmaskin och övrig utrustning.
  1873-10-09 Levererad av G. Bäärnhielms Skeppswarf som Eos till pr/Otto Nyman, Lidköping. Prov- och lustresa från Lidköping till Kinneviken.
  1873-10-12 Insatt i trafik på traden Lidköping - Göteborg.
  1887 Såld till E Peterson, Lidköping.
  1892 Överförd till Ångbåts AB Eos, Lidköping. Förbyggd. Järnplåt monteras i vattenlinjen för att kunna använda fartyget i is.
  1902 Förbyggd.
  1908 Förbyggd.
  ? Motoriserad.
  1935 Omdöpt till Eos I.
  1936 Upplagd i Sjötorp.
  1937-05-15 Körs från Sjötorp till Maskinaffären Generator, Göteborg.
  1937-06 Såld till Maskinaffären Generator, Göteborg. Nedskuren till pråm. Upplagd i en vik på Tjörn. Sågs fortfarande där 1970.
Tillbaka till Ångbåts AB Eos
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1682 fartyg, 948 rederier och 120 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.