|
Eskilstuna Jern-Ångfartygs-Bolag
|
|
Eskilstuna Jern-Ångfartygs-Bolag, Eskilstuna bildas 1858. Man beställer hösten 1858 ett probellerdrivet ångfartyg från Bergsunds Mekaniska Verkstad i Stockholm, verkstadens första propellerdrivna fartyg. När fartyget levereras i september 1859 startar man trafik på traden Stockholm - Torshälla. Efter att kanalen mellan Torshälla och Eskilstuna öppnas den 27 juli 1860 går man hela vågen upp till Eskilstuna. Båten var "en väldig kolätare" och det var därför svårt att få någon lönsamhet i bolaget. Man säljer båten i februari 1868 och löser därefter upp bolaget. |
|
|
|
|
|
Anm. |
Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter. |
|
|
|
|
|
|
Tillbaka till Rederier |
|
|
| |
|
|
| |
|
|
| |
|
Vi erbjuder dig nu 1721 fartyg, 993 rederier och 124 nybyggnadsvarv.
Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
|
|
|
|
| |
|
|
| |
|
m/s Östan Blidösundsbolaget AB
Fartyget byggdes 1969 vid Marinteknik verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm - Vaxholm - Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.
|
|
|
|
| |
|