|
Eskilstuna Jern-Ångfartygs-Bolag
|
 |
Eskilstuna Jern-Ångfartygs-Bolag, Eskilstuna bildas 1858. Man beställer hösten 1858 ett probellerdrivet ångfartyg från Bergsunds Mekaniska Verkstad i Stockholm, verkstadens första propellerdrivna fartyg. När fartyget levereras i september 1859 startar man trafik på traden Stockholm - Torshälla. Efter att kanalen mellan Torshälla och Eskilstuna öppnas den 27 juli 1860 går man hela vågen upp till Eskilstuna. Båten var "en väldig kolätare" och det var därför svårt att få någon lönsamhet i bolaget. Man säljer båten i februari 1868 och löser därefter upp bolaget. |
|
|
 |
|
 |
Anm. |
Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter. |
|
 |
|
 |
|
 |
Tillbaka till Rederier |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
Vi erbjuder dig nu 1737 fartyg, 1005 rederier och 125 nybyggnadsvarv.
Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
|
|
 |
|
|  |
|
|
|  |
|
m/s Sunnan Blidösundsbolaget AB
 Fartyget byggdes vid Marimatic AB i Östhammar 1968 för Waxholms Ångfartygs AB där hon sätts i trafik i Stockholms skärgård. Säljs 1993 till Motena AB och döps om till Saltarö. 2017 säljs fartyget till Blidösundsbolaget AB. Sedan 2018 gör hon god tjänst på traden Klara Mälarstrand – Tappström för SL under vår och höst. Sommartid trafikeras Nordsydlinjen. 2024 genomgick hon en ombyggnad av övre däck för att möjliggöra ordentliga besättningshytter.
|
|
 |
|
|  |
|