Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

F 200
Färja 62/200 vid Tynnelsö, Strängnäs 1998
Färja 62/200 vid Tynnelsö, Strängnäs 1998
Foto: Olle Gustafsson. Från Christer Samuelssons samling
  Fartygsfakta    
  Byggd 1955
  Varv Mohögs Mekaniska Verkstad AB, Sundsvall
  Varvsnummer -
  Registernr 12263
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SFUA
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 14,18 meter 14,18 meter
  Största bredd 7,01 meter 7,01 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt 22/22 22/22
  Maskineri - -
  Effekt 60 hk, 44 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
   6 personbilar -
  Historik
  1955 Levererad av Mohögs Mekaniska Verkstad AB som F 200 till Vägförvaltningen i Göteborgs- och Bohuslän, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Reservfärja för linfärjelederna i Bohuslän.
  1956 Omdöpt till Färja 62/200.
  1964-05-04 Såld till Ytteröns Vägsamfällighet, Ytterön, Karlskrona för 30.000 SEK och omdöpt till Ytteröfärjan. Trafik på leden Yttrepark - Ytterön, Torhamn, Karlskrona.
  1965-05-01 Insatt i trafik på leden Yttrepark - Ytterön, Torhamn, Karlskrona.
  1980 Såld till Jonas Rudberg, Tynnelsö, Strängnäs för 50.000 SEK och omdöpt till Färja 62/200.
  2001 Jonas Rudberg meddelar att färjan nu saknar styrförmåga.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Ytteröns Vägsamfällighet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 969 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.