Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/218
Skade vid Storsjöstråket, Östersund 2011-08-04
Skade vid Storsjöstråket, Östersund 2011-08-04
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Djurgårdsvarvet.se, WEB 2009-11-09, KN
* Sveriges Skeppslista 2011, S144

Notera längd öa inkl. klaffar 42,00 meter. 
Ursprungligen 28,00 meter (utan klaffar) samt 
38,00 meter efter förlängning (utan klaffar). 
Förlängdes hon med 10 m, var hon 32 från början!
  Byggd 1960
  Varv Waplans Mekaniska Verkstads AB, Vaplan, Nälden
  Varvsnummer 11
  Registernr 11002
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SJEB, numera SEVT
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 28,00 meter 42,00 meter
  Största bredd 7,01 meter 7,45 meter
  Djupgående 2,07 meter 2,07 meter
  Brt/Nrt - 130/62
  Maskineri 2 x Scania 4 x Scania DS 9 55 S 28S SF
  Effekt - 720 hk, 529 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - 60 passagerare
   - 21 personbilar
  Historik
  1960 Levererad av Waplans Mekaniska Verkstads AB som Färja 61/218 till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Monterad vid Ytterån. Vid leveransturen från Ytterån till Sannsundet går en topplockspackning till en av maskinerna sönder så man får vända tillbaka för reparation. Trafik på Sannsundsleden, Hackås, Storsjön. Vid premiärturen lastas färjan men när man ska köra iväg står den fast på botten. Konstruktören har ritat färjan för djupgående och man blir tvugna att bygga om färjelägena innan man kan köra med full last.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1967-09 Ombyggd av Luleå varv. Förlängd med 10 meter. Flyttas till leden Norderön - Håkansta, Storsjön.
  ? Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania, 450 hk, 331 kW, installeras. Man ökar samtidigt från två till tre huvudmaskiner.
  1991 Renoverad vid Härke Slip. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DS 9 55S 28S SF, 720 hk, 529 kW, installeras. Man ökar samtidigt från tre till fyra huvudmaskiner.
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Nord, Härnösand och omdöpt till Skade.
  1996-01-01 Överförd på Vägverket Färjerederiet, Vaxholm.
  1999 Upplagd vid Härke slip för försäljning.
  2005-06-22 Såld till Birger Eliasson, Mörsil för 153.000 SEK. Får ny signal SEVT. Hemort Vaxholm. Fortsatt upplagd vid Härke slip.
  2005-10-11 Såld till Skepparkransen AB, Östersund. Hemort Vaxholm.
  2005-10-14 Sliter sig från förtöjningarna under en storm och driver mot Vallsundsbron, som stängs av då man befarar att färjan kan driva in i bron. Färjan som drivit på grund några hundra meter från bron, förtöjs med rep tills det att bärgning görs. Körs sedan åter till Härke slip.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.