Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/243
Frida II vid Torsholma, Brändö 2015-08-28
Frida II vid Torsholma, Brändö 2015-08-28
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Laiva 3/2008, S31
* De gula färjorna, 2010, S97
  Byggd 1959
  Varv AB Åsi-verken, Åmål
  Varvsnummer 49
  Registernr 10965
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer 8951724
  Signal SJCB, numera finsk signal OJJF
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 32,12 meter 36,80 meter
  Största bredd 8,03 meter 8,03 meter
  Djupgående 3,93 meter -
  Brt/Nrt 202/90 -
  Maskineri 4 x Volvo Penta MD 96B -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet 140 passagerare 66 passagerare
   10 personbilar 18 personbilar
  Historik
  1959 Levererad av AB Åsi-verken som Färja 61/243 till Vägförvaltningen i Göteborgs- och Bohuslän, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik på leden Kolhättan - Svanesund, Stenungsund.
  1960 Flyttad till leden Fillan (Sundsvall) - Alvik (Alnön).
  1964 Flyttad till leden Sanna - Strinningen, Hemsö, Härnösand.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  ? Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta MD 100, 460 hk, 338 kW, installeras.
  1978 Reservfärja.
  1988 Omdöpt till Frida II.
  1998-01 Såld till Bert Carlsson, Färjestaden.
  1998 Såld till Bror Holding AB (Kjell Karlsson), Norrtälje för 450.000 SEK.
  199-07-27 Såld till Firma Bror Husell, Kumlinge, Åland. Finsk signal OJJF.
  2000-05-24 Såld till Ansgar AB (Frej Nordlund, c/o Bror Husell), Kumlinge, Åland. Trafik för Ålands landskapsstyrelse på leden Kumlinge - Enklinge - Bärö.
  2004-06-01 Uthyrd till Ålands landskapsregering, Mariehamn.
  2006 Ombyggd med ny styrhytt ovanför bildäcket.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.