Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/256
Färja 61/256 vid Ljusterö färjeläge 1971-05-21
Färja 61/256 vid Ljusterö färjeläge 1971-05-21
Foto: Krister Bång
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* De gula färjorna, 2010, S98
* Skipet 3/1999, S54
* nis-nor.no, WEB, 2011-08-16 PN
  Byggd 1962
  Varv Luleå varv AB, Luleå
  Varvsnummer -
  Registernr 10971
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer 8947773
  Signal SJCV, numera norsk signal LJXI
  Systerfartyg Färja 61/254
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 54,01 meter 54,00 meter
  Största bredd 8,52 meter 8,50 meter
  Djupgående 1,30 meter -
  Brt/Nrt 176/79 185/55
  Maskineri 2 x Scania 4 SA -
  Effekt 250 hk, 185 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 180 passagerare -
   48 personbilar -
  Historik
  1962 Levererad av Luleå varv AB som Färja 61/256 till Vägförvaltningen i Stockholms län, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Signal SJCV. Trafik på leden Östanå - Ljusterö, Stockholm.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1976 Reservfärja.
  1984-12 Såld till Sture Freddy Granath, Öregrund för 198.000 SEK. Transportfartyg.
  1991? Såld till Kenneth Lindberg, Öregrund.
  1998 Hemorten ändrad till Ingmarsö.
  1998-12 Såld till Chain Corporation International A/S, Haugesund, Norge och omdöpt till Kenter. Norsk signal LJXI.
  2003-08-25 Överförd till Chainco International A/S, Haugesund.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.