Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/259
Isabella vid Stora Enskär, Gräddö 2015-10-12
Isabella vid Stora Enskär, Gräddö 2015-10-12
Foto: Rasmus Karlsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* N-H Krokstedt, EMA 2010-01-16, KN
* De gula färjorna, 2010, S99
* Båtologen 4/2015, S254
* Båtologen 1/2017, S45
* Båtologen 2/2017, S
  Byggd 1963
  Varv Bröderna Larssons mekaniska verkstad, Kristinehamn
  Varvsnummer -
  Registernr 10801
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SDXI, SFET, numera norsk signal
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 25,70 meter 29,62 meter
  Största bredd 7,02 meter 7,02 meter
  Djupgående - 2,50 meter
  Brt/Nrt 119/57 119/58
  Maskineri 4 x Volvo Penta MD96 2 x Scania DSI11 79M45S
  Effekt 612 hk, 450 kW 502 hk, 369 kW
  Toppfart - 9 knop
  Kapacitet 125 passagerare 123 passagerare
   12 personbilar - personbilar
  Historik
  1963-12-04 Levererad av Bröderna Larssons mekaniska verkstad som Färja 61/259 till Vägförvaltningen i Örebro län, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik på leden Hampetorp - Vinön, Hjälmaren.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  197? Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania D11 44A 25, 600 hk, 441 kW, installeras.
  1984 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DSI11 44A 25S SF, 560 hk, 412 kW, installeras.
  1986 Reservfärja på samma led.
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Öst, Vaxholm och omdöpt till Isabella.
  1996-01-01 Överförd till Vägverket Färjerederiet, Vaxholm.
  1997 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DSI11 79M45S, 502 hk, 369 kW, installeras. Man minskar samtidigt från fyra till två huvudmaskiner. Man behåller dock en av de gamla maskinerna ombord som reservmotor. Detta för att snabbare kunna fortsätta trafiken vid eventuellt maskinhaveri eftersom leden saknar reservfärjor.
  2006-05-26 Såld till Resta Sverige AB, Älvsjö för 1,6 milj SEK. Gods- och avfallstransporter i Stockholms skärgård.
  2006-07-11 Grundstöter kraftigt under förmiddagen på 0,8 meters grundet invid prickparet NW Gränö mellan Lådna och Hjälmö i Stockholms mellersta skärgård. Bogserbåten Mons från Ingmarsö tillkallas för dra loss färjan som senare körs för egen maskin till Tenö Varv, Vaxholm för inspektion. Inga synliga skador hittas och färjan kan därefter återgå i trafik.
  2010-10-21 Såld till RenoNorden Sverige AB, Uppsala sedan Resta Sverige AB, Stockholm försatts i konkurs. Ny hemort Stockholm.
  2011-02-01 Såld till RenoNorden AB, Uppsala.
  2015-06-11 Såld till TUGAB Construction AB, Gävle. Ny hemort Gävle.
  2015-06-30 Såld till RBOS AB, Gräddö. Ny hemort Enskär.
  2016-07-19 Såld till Artic Sea Service AS, Norge.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.