Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/266
Färja 61/266 på Fårösundsleden 1974
Färja 61/266 på Fårösundsleden 1974
Foto: Nils-Henrik Krokstedt
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1965
  Varv Bröderna Ekeroths Metallkonstruktioner AB, Norrköping
  Varvsnummer 169
  Registernr 10976
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer 8134364
  Signal SJDF
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 54,02 meter -
  Största bredd 11,72 meter -
  Djupgående 1,98 meter -
  Brt/Nrt 326/183 -
  Maskineri 3 x Scania-Vabis -
  Effekt 450 hk, 331 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 200 passagerare -
   44 personbilar -
  Historik
  1965 Levererad av Bröderna Ekeroths Metallkonstruktioner AB som Färja 61/266 till Vägförvaltningen i Gotlands län, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik på leden Fårösund - Broa, Gotland.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1970 Flyttas till leden Rindö - Stenslätten, Stockholm.
  1972 Ändras till reservfärja för lederna på Östkusten.
  1973 Flyttas till leden Fårösund - Broa, Gotland.
  1973 Ändras till reservfärja för lederna på Östkusten.
  1979 Såld till A.B.V. Bahrain Construction Co. Ltd, Manama, Bahrain och omdöpt till Khalf. Arbetsplattform/kranfartyg.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1695 fartyg, 973 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.