Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/278
Mira A i Horsens, Danmark 2008-10-14
Mira A i Horsens, Danmark 2008-10-14
Foto: Per Windhamn
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1969
  Varv Kalmar varv AB, Kalmar
  Varvsnummer 425
  Registernr 11071
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer 9099171
  Signal SJEH, numera dansk signal OZAZ2
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 64,00 meter 63,75 meter
  Största bredd 11,73 meter 11,72 meter
  Djupgående 2,50 meter 1,15 meter
  Brt/Nrt 353/157 348/104
  Maskineri 6 x Scania D11 R81 SF 2 x Volvo Penta D16M
  Effekt 900 hk, 662 kW 1.000 hk, 735 kW
  Toppfart 7,5 knop 8 knop
  Kapacitet 250 passagerare -
   48 personbilar -
  Historik
  1969-04-09 Sjösatt.
  1969-05-22 Levererad av Kalmar varv AB som Färja 61/278 till Statens Vägverk, Stockholm. Trafik på leden Furusund - Yxlan, Stockholm.
  1984 Ändras till reservfärja.
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Öst, Vaxholm och omdöpt till Ronja.
  1996 Såld till Weiße Flotte GmbH, Stralsund, Tyskland och omdöpt till Lütten Klein. Trafik på leden Warnemünde - Hohe Düne, Rostock, Nordtyskland.
  ? Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DSI 11, 900 hk, 662 kW, installeras..
  2007-11-26 Såld till Jens Alfastsen, Stenderup, Danmark och omdöpt till Mira A. Dansk signal OZAZ2. Hemmahamn Horsens. Ombyggd.
  2012 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta D16M, 1.000 hk, 735 kW, installeras. Man miskar samtidigt från sex till två huvudmaskiner.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Waxholms Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Fröja
AB Göteborg -
Styrsö Skärgårdstrafik

m/s Fröja Foto: Krister Nilsson

Fartyget färdigställdes vid Djupviks varv AB 1980 efter att skrovet tillverkats vid Falkenbergs varv AB. Leveransen till Styrsöbolaget skedde den 13 december och byggnadskostnaden uppgick till 6,5 milj SEK. Sedan dess och än idag är hon trogen trafiken i Göteborgs södra skärgård.