Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/296
Nina vid Rindö västra, Rindö 2012-06-05
Nina vid Rindö västra, Rindö 2012-06-05
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Per Westerholm, Rederiingenjör Teknik & Miljö, Trafikverket Färjerederiet, EMA 2019-09-19 PN
* De gula färjorna, 2010, S102

* Göteborgsposten 1973-06-01
* Göteborgsposten 1973-09-29
  Byggd 1973
  Varv Kalmar varv AB, Kalmar
  Varvsnummer 436
  Registernr 11349
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SFIC
  Systerfartyg Färja 61/291
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 64,00 meter 76,00 meter
  Största bredd 11,70 meter 13,90 meter
  Djupgående 3,50 meter 3,50 meter
  Brt/Nrt 367/160 412/141
  Maskineri 2 x Skandia 5T23 MU 2 x Volvo Penta D16 MH650
  Effekt 1.080 hk, 794 kW 1.303 hk, 958 kW
  Toppfart - 10 knop
  Kapacitet - 298 passagerare
   48 personbilar 50 personbilar
  Historik
  1973-05-30 Sjösatt.
  1973-09-01 Levererad av Kalmar varv AB som Färja 61/296 till Statens Vägverk, Stockholm. Trafik på leden Öckerö - Lilla Varholmen, Bohuslän.
  1978 Ändrad till reservfärja för lederna Öckerö - Lilla Varholmen och Finnsbo - Skär, Bohuslän.
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Väst, Göteborg och omdöpt till Nina.
  1996-01-01 Överförd på Vägverket Färjerederiet, Vaxholm. Insatt som reservfärja på lederna Östanå - Ljusterö och Vaxholm - Rindö, Stockholm.
  ? Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DSI 11 41 M20, 1.080 hk, 794 kW, installeras. Fyra huvudmaskiner.
  2002 Ombyggd vid Algots Varv AB, Mariehamn under vintern. Förlängd med 12,00 meter och breddad med 2 meter. Ny styrhytt tillverkad av Tenö varv och monterad på Algots Varv AB. Nytt tonnage 412/141.
  2004-05 Flyttad till leden Öregrund - Gräsö, Uppland.
  2004-06 Reservfärja på Ostkusten.
  2005-06-21 Insatt på leden Vaxholm - Rindö Västra, Stockholm.
  2005-09 Upplagd vid Tenö varv, Vaxholm som reservfärja.
  2005-10-14 Insatt som extra reservfärja på leden Jungfrusund - Slagsta, Stockholm.
  2007-08 Insatt på leden Vaxholm - Rindö Västra, Stockholm.
  2008-05 Flyttad till leden Fårösund - Broa, Gotland.
  2010-04-01 Överförd till Trafikverket Färjerederiet när Vägverket slås ihop med Banverket och SIKA och tillsammans bildar Trafikverket.
  2012 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta D16 MH650, 1.303 hk, 958 kW, installeras vid Stockholms Reparationsvarv AB, Beckholmen, Stockholm. Upprustningsarbeten vid Tenö varv, Vaxholm. Nya propelleraggregat, inklusive manöversysten, installeras.
  2012-02 Flyttas till leden Vaxholm - Rindö, Vaxholm som ersättning för Vaxholmen som flyttas till Ekeröleden.
  2014-02 Ombyggd vid Stockholms Reparationsvarv AB, Beckholmen, Stockholm. Ny förlig passagerargång. Ny förlig ramp installeras vid Tenö Varv AB, Vaxholm.
  2019-04-15 Ombyggd under våren vid DAMEN Oskarshamnsvarvet Sweden AB, Oskarshamn. Nytt ventilationssystem på bryggan, uh-byte av aktra huvudmaskin, stor ommålning av hela färjan, avlyft, renovering och modifiering av den aktra rampen och dess lagringar mot skrovet, byte av kompletta rörlinor för brandvatten samt renovering av huvudtavlor/elcentraler.
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
Tillbaka till Trafikverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 929 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.