Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/302
Linda utanför Burö färjeläge, Öckerö 2018-07-19
Linda utanför Burö färjeläge, Öckerö 2018-07-19
Foto: Krister Bång
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1978
  Varv AB Åsi-verken, Åmål
  Varvsnummer 119
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer 7522148
  Signal SMQR
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 37,02 meter 40,70 meter
  Största bredd 9,15 meter 9,15 meter
  Djupgående 3,15 meter 3,15 meter
  Brt/Nrt 240/- 251/88
  Maskineri 4 x Volvo Penta TAMD 120A 2 x Volvo Penta D16C-A
  Effekt 1.080 hk, 794 kW 1.496 hk, 1.100 kW
  Toppfart 8 knop 8 knop
  Kapacitet 140 passagerare 198 passagerare
   20 personbilar 20 personbilar
  Historik
  1977-11-10 Sjösatt.
  1978 Levererad av AB Åsi-verken som Färja 61/302 till Statens Vägverk, Stockholm.
  1978-06-21 Insatt i trafik på leden Hornö - Veda, Kramfors.
  1987-04-27 Flyttas till leden Alvik - Fillan, Sundsvall under reparationen av Alnöbron.
  1987-05-29 Åter till leden Hornö - Veda, Kramfors.
  1988 Omdöpt till Beda.
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Norr, Härnösand.
  1994-05-01 Flyttas till leden Hornökrången - Svartnoranäset, Kramfors.
  1996-01-01 Överförd till Vägverket Färjerederiet, Vaxholm och omdöpt till Linda.
  1999 Ändras till reservfärja för lederna i Stockholms skärgård, Mälaren och Gotland.
  2004 Ombyggd vid Ö-varvet AB, Öckerö. Ny styrhytt av s.k. bockhyttstyp. Nya ändskepp, utan portaler. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta D16C-A, 1.496 hk, 1.100 kW, installeras. Man minskar samtidigt från fyra till två huvudmaskiner.
  2005-05 Insatt på Nordöleden, Öckerö (Burö - Knippla - Hyppeln - Rörö).
  2010-04-01 Överförd till Trafikverket Färjerederiet när Vägverket slås ihop med Banverket och SIKA och tillsammans bildar Trafikverket.
  2018-08-05 Avbryter vid 17-tiden sin trafik för att gå till Björkö där en större markbrand uppstått sedan en båt i sjönöd avfyrat en nödraket som landat i terrängen på ön. Tillsammans med ett flertal andra enheter försöker man med hjälp av sin brandsläckningsutrustning skapa en vattendimma från öns västsida. Avslutar och återgår vid 20-tiden.
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
Tillbaka till Trafikverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 969 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.