Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/308
Ulrika utanför Burö färjeläge 2018-07-19
Ulrika utanför Burö färjeläge 2018-07-19
Foto: Krister Bång
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* De gula färjorna, 2010, S103
  Byggd 1979
  Varv AB Åsi-verken, Åmål
  Varvsnummer 125
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer 7806063
  Signal SEGV
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 38,20 meter 40,70 meter
  Största bredd 9,00 meter 9,12 meter
  Djupgående 3,10 meter 3,21 meter
  Brt/Nrt - 260/-
  Maskineri 4 x Scania DSI 11 2 x Volvo Penta D16C-A
  Effekt 1.080 hk, 794 kW 1.496 hk, 1.100 kW
  Toppfart 9 knop 9 knop
  Kapacitet 160 passagerare 198 passagerare
   22 personbilar 20 personbilar
  Historik
  1979 Levererad av AB Åsi-verken som Färja 61/308 till Statens Vägverk, Stockholm. Trafik på leden Skenäs - Säter, Bråviken.
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Öst, Vaxholm och omdöpt till Svea.
  1996-01-01 Överförd till Vägverket Färjerederiet, Vaxholm. Fortsätter på samma led.
  1997-08-15 Flyttas till leden Yxlan - Blidö, Norrtälje och omdöpt till Ulrika. Reservfärja.
  2003 Ombyggd på Oskarshamns varv, Oskarshamn. Ny styrhytt av s.k. bockhyttstyp. Nya ändskepp utan portaler, förlängd med 0,40 meter. Huvudmaskinerna renoverade. Den gamla styrhytten placeras på Sjösättningsgatan i Oskarshamn.
  2003-10-08 Insatt på Nordöleden, Öckerö (Burö - Knippla - Hyppeln - Rörö).
  2004-12-13 Grundstöter strax före kl. 07.00 i kraftig dimma mellan Hyppeln och Rörö. Ingen av de 4 passagerarna skadas. Ulrika, som får mindre skrovskador, tar sig loss för egen maskin och körs senare till varv i Göteborg för reparation.
  2007 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta D16C-A, 1.496 hk, 1.100 kW, installeras vid Fridhems Varv, Lysekil. Man minskar samtidigt från fyra till två huvudmaskiner.
  2010-04-01 Överförd till Trafikverket Färjerederiet när Vägverket slås ihop med Banverket och SIKA och tillsammans bildar Trafikverket.
  2016 Ombyggd vid Fridhems varv, Lysekil. Ny hydraulisk ramp i ena änden för att möjliggöra tilläggningar vid högre kajer då de fyra ordinarie färjelägena på traden skall byggas om.
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
Tillbaka till Trafikverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.