Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/309
Sanna vid Dockstavarvet, Docksta 2006-09-01
Sanna vid Dockstavarvet, Docksta 2006-09-01
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* De gula färjorna, 2010, S103
  Byggd 1978
  Varv Lunde Varv och Verkstads AB, Ramvik
  Varvsnummer 201
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SMQT
  Systerfartyg Färja 61/297
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 37,05 meter 37,05 meter
  Största bredd 9,02 meter 9,00 meter
  Djupgående 3,20 meter 3,20 meter
  Brt/Nrt 232/86 232/86
  Maskineri 4 x Scania DSI 11 M01 SF 4 x Scania DI 12 41 M01E
  Effekt 1.080 hk, 794 kW 1.440 hk, 1.060 kW
  Toppfart - 8 knop
  Kapacitet 123 passagerare 123 passagerare
   14 personbilar 14 personbilar
  Historik
  1978-10 Levererad av Lunde Varv och Verkstads AB som Färja 61/309 till Statens Vägverk, Stockholm. Trafik på leden Strinningen - Sanna, Hemsö.
  1988 Omdöpt till Sanna.
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Nord, Härnösand.
  1996-01-01 Överförd på Vägverket Färjerederiet, Vaxholm. Fortsätter på samma led.
  1999-06 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DI 12 41 M01E, 1.440 hk, 1.060 kW, installeras.
  2010-04-01 Överförd till Trafikverket Färjerederiet när Vägverket slås ihop med Banverket och SIKA och tillsammans bildar Trafikverket.
  2021-02-02 Såld till Alfons Håkans Oy AB, Åbo, Finland.
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
Tillbaka till Trafikverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1678 fartyg, 937 rederier och 117 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.