Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 62/232
Färja 62/232 vid Gravarne, Kungshamn
Färja 62/232 vid Gravarne, Kungshamn
Foto: Vykort. Från Bengt Strandbergs samling
  Fartygsfakta    
  Byggd 1957
  Varv Smögens Bleck & Plåtslageri AB, Smögen
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 16,98 meter -
  Största bredd 7,00 meter -
  Djupgående 1,09 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Volvo Penta -
  Effekt 60 hk, 44 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 134 passagerare -
   6 personbilar -
  Historik
  1957 Levererad av Smögens Bleck & Plåtslageri AB som Färja 62/232 till Vägförvaltningen i Göteborgs- och Bohuslän, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Uthyrd till Smögens Bilfärja Ekonomisk förening. Trafik på leden Gravarne (Kungshamn) - Smögen, Bohuslän.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1967 Flyttas till leden Lyrösund - Lyrön, Orust, Bohuslän.
  1974 Flyttas till Göta älv, leden Agnesberg - Nyebro, Kärra, Göteborg. Uthyrd till Göteborgs kommun.
  1978-12-03 Sista turen över Göta älv innan bron invigs.
  1979 Flyttas till leden Skeppsgården - Åsvik, Östra Ed, Valdemarsvik.
  1984 Såld/skrotad.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1695 fartyg, 973 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.