Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 62/244
Viktoria på Torpöleden, Tranås 2014-09-18
Viktoria på Torpöleden, Tranås 2014-09-18
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1961
  Varv Smögens Plåt & Svetsindustri AB, Smögen
  Varvsnummer -
  Registernr 14634
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SGPF, numera SFE 2797
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 17,00 meter 17,00 meter
  Största bredd 7,00 meter 7,98 meter
  Djupgående 1,10 meter 1,10 meter
  Brt/Nrt - 30/9
  Maskineri 1 x Bolinder-Munktell 1113K 1 x Bolinder
  Effekt 35 hk, 26 kW 41 hk, 30 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 125 passagerare 60 passagerare
   6 personbilar 6 personbilar
  Historik
  1961 Levererad av Smögens Plåt & Svetsindustri AB som Färja 62/244 till Vägförvaltningen i Göteborgs- och Bohuslän, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik på leden Bockholmen - Klädesholmen, Tjörn, Bohuslän.
  1963 Flyttas till leden Kornhall - Gunnesbo, Kungälv som reservfärja.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1969 Flyttas till leden Blåvik - Torpön, Sommen, Östergötland.
  1991 Omdöpt till Viktoria.
  1993 Skänkt till Ydre kommun, Österbymo. Driften av färjan sköts av Torpön-Projekten AB, Tranås. Fortsatt trafik på leden Blåvik - Torpön.
  2011-12-06 Torpön-Projekten AB byter namn till Torpöns Camping AB, Tranås. Fortsatt trafik på leden Blåvik - Torpön.
  2019-01-30 Överförd till båtregistret med signal SFE 2797.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 969 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.