Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 62/249
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1961
  Varv Smögens Plåt & Svetsindustri AB, Smögen
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 22,70 meter 22,70 meter
  Största bredd 6,90 meter 6,90 meter
  Djupgående 1,10 meter 1,10 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Bolinder -
  Effekt 40 hk, 29 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
   8 personbilar - personbilar
  Historik
  1961 Levererad av Smögens Plåt & Svetsindustri AB som Färja 62/249 till Vägförvaltningen i Göteborgs- och Bohuslän, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik på leden Kornhall - Gunneby, Kungälv, Bohuslän.
  1964 Flytta till leden Klädesholmen - Bockholmen, Bohuslän.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1969 Flyttad till leden Hamburgsund - Hamburgö, Bohuslän.
  1972 Upplagd vid Fridhems varv, Lysekil som reservfärja.
  1982 Avförd. Skrotad/såld?
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1695 fartyg, 973 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.