Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 62/258
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1963
  Varv Uddevallavarvet AB, Uddevalla
  Varvsnummer 529/251
  Registernr 14603
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SFLV
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 37,00 meter 41,00 meter
  Största bredd 11,20 meter 11,40 meter
  Djupgående - 1,95 meter
  Brt/Nrt - 131/48
  Maskineri 2 x Volvo Penta MD 100AK -
  Effekt 300 hk, 220 kW 390 hk, 287 kW
  Toppfart - 7 knop
  Kapacitet 127 passagerare 300 passagerare
   24 personbilar 30 personbilar
  Historik
  1963 Levererad av Uddevallavarvet AB som Färja 62/258 till Vägförvaltningen i Skaraborgs län, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik på leden Torsö - Sundsören, Vänern.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1979-09-24 Flyttad till leden Hornökrången - Svartnoranäset, Kramfors.
  1988 Upplagd som reservfärja.
  1989 Såld till Bengt Almkvist, S:t Anna för 300.000 SEK och omdöpt till Rigel av Sankt Anna.
  1993 Såld till Weiße Flotte GmbH, Stralsund, Tyskland för 0,8 milj SEK och omdöpt till Stralsund. Trafik på linjen Stahlbrode - Glewitz (Rügen), Nordtyskland.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1737 fartyg, 1005 rederier och 125 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Sunnan
Blidösundsbolaget AB

m/s Sunnan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes vid Marimatic AB i Östhammar 1968 för Waxholms Ångfartygs AB där hon sätts i trafik i Stockholms skärgård. Säljs 1993 till Motena AB och döps om till Saltarö. 2017 säljs fartyget till Blidösundsbolaget AB. Sedan 2018 gör hon god tjänst på traden Klara Mälarstrand – Tappström för SL under vår och höst. Sommartid trafikeras Nordsydlinjen. 2024 genomgick hon en ombyggnad av övre däck för att möjliggöra ordentliga besättningshytter.