Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 62/274
Fröja vid Norderön, Storsjön 2012-08-04
Fröja vid Norderön, Storsjön 2012-08-04
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* De gula färjorna, 2010, S100
* Sveriges Skeppslista 2005, S160
* Sveriges Skeppslista 2006, S164
  Byggd 1969
  Varv Waplans Mekaniska Verkstads AB, Vaplan, Nälden
  Varvsnummer 12
  Registernr 11181
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SJEY, numera SFEV
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 54,00 meter 54,00 meter
  Största bredd 11,72 meter 13,70 meter
  Djupgående 2,50 meter 2,50 meter
  Brt/Nrt 316/142 316/142
  Maskineri 3 x Scania DSI 11 2 x Volvo Penta D12-450
  Effekt 450 hk, 331 kW 900 hk, 661 kW
  Toppfart - 9 knop
  Kapacitet 180 passagerare 148 passagerare
   48 personbilar 42 personbilar
  Historik
  1969-11 Levererad av Waplans Mekaniska Verkstads AB som Färja 62/274 till Statens Vägverk, Stockholm. Monterad vid Dvärsätt. Uthyrd till Östersunds elverk som arbetsplats för lagning av elkabeln mellan Östersund och Frösön.
  1969-12 Insatt på Vallsundsleden, Frösön, Storsjön.
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Nord, Härnösand.
  1992-01-15 Under en resa mellan Frösön och Genvalla går en av draglinorna av i den hårda blåsten. De 30 passagerarna som finns ombord blir sittande i det 1.090 meter breda sundet i flera timmar innan man kan angöra Genvalla sedan vinden avtagit.
  1996-01-01 Överförd på Vägverket Färjerederiet, Vaxholm och omdöpt till Frey. Namnet är dock redan upptaget av en isbrytare så färjan får istället namnet Fröja.
  1998-09-16 Kör sista turen på Vallsundsleden innan bron invigs. Flyttas till leden Isön - Norderön, Storsjön.
  2003-09-01 Tas ur trafik för ombyggnad.
  2004 Ombyggd vid Härke slip, Frösön. Ny styrhytt. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta D12-450, 900 hk, 661 kW, installeras. Man minskar samtidigt från tre till två huvudmaskiner. Får två pumpjetaggregat av fabrikat Schottel SPJ 82 RD för framdriften. Ombyggnaden kostar 23,0 milj SEK.
  2004-05 Sjösatt och åter i trafik på leden Isön - Norderön, Storsjön.
  2005-01-14 Ett mekaniskt fel uppstår på en av de två framdrivningsutrustningarna. Färjan ställs in tills vidare.
  2005-01-17 Åter i trafik efter att servicepersonal från Tyskland åtgärdat felet.
  2005-05-20 Invigd efter ombyggnaden av Björn Frisk, ålderman i Norderöns byalag, vid en cermoni vid Isöns färjeläge.
  2010-04-01 Överförd till Trafikverket Färjerederiet när Vägverket slås ihop med Banverket och SIKA och tillsammans bildar Trafikverket.
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
Tillbaka till Trafikverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.