Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 62/284
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1969
  Varv Smögens Plåt & Svetsindustri AB, Smögen
  Varvsnummer 8
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg Färja 62/282 Färja 62/283
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 23,00 meter -
  Största bredd 7,00 meter -
  Djupgående 1,10 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Bolinder-Munktell 1113 K -
  Effekt 44 hk, 32 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 60 passagerare -
   10 personbilar -
  Historik
  1969 Levererad av Smögens Plåt & Svetsindustri AB som Färja 62/284 till Statens Vägverk, Stockholm. Reservfärja för linfärjelederna i Bohuslän.
  1972 Insatt i trafik på leden Hamburgsund - Hamburgö, Tanum, Bohuslän.
  1981 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta D70B, 143 hk, 105 kW, installeras.
  1988 Inofficiellt omdöpt till "Elvira".
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Väst, Göteborg och omdöpt till Elvira II. Upplagd som reservfärja för linfärjelederna i Bohuslän.
  1996-01-01 Överförd till Vägverket Färjerederiet, Vaxholm.
  1996 Annonseras till salu liggandes i Gryt, Valdemarsvik.
  1996? Såld.
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
Tillbaka till Trafikverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1733 fartyg, 999 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Symfoni
Seskarö Sea Charter AB

m/s Symfoni Foto: Patrik Nylin

Fartyget byggdes 1991 vid Hasse Westers mekaniska verkstad i Jordfall för Sten Engströms Sjöservice AB. Under tre sommarsäsonger går hon i trafik för Waxholmsbolaget och därutöver i chartertrafik. År 2000 säljs hon till Vaxholm och fyra år senare till Stocksund och Klart Skepp Vida AB. 2010 säljs hon till Royal Stockholm Cruise Line i Norrköping och fem år senare säljs hon till dess nuvarande ägare Seskarö Sea Charter AB i Luleå. Under ett par år från 2020 hyrs fartyget in sommartid av Blidösundsbolaget för trafik för Waxholmsbolaget på traden Nynäshamn - Sandhamn. I övrigt trafikerar hon Luleå skärgård.