Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 62/285
Bolmia vid Bolmsö färjeläge, Ljungby 2010-08-02
Bolmia vid Bolmsö färjeläge, Ljungby 2010-08-02
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1969
  Varv Lunde varv, Lunde
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SEHN
  Systerfartyg Färja 62/286
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 23,20 meter 23,20 meter
  Största bredd 7,00 meter 7,00 meter
  Djupgående 1,00 meter 1,00 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Bolinder-Munktell 1113 K 1 x Volvo Penta D5A
  Effekt 44 hk, 32 kW 105 hk, 77 kW
  Toppfart - 5 knop
  Kapacitet 125 passagerare 99 passagerare
   8 personbilar 8 personbilar
  Historik
  1969 Levererad av Lunde varv som Färja 62/285 till Statens Vägverk, Stockholm. Monterad vid Bolmen. Inofficiellt döpt till "Bolmia". Trafik på leden Sunnanryd - Bolmsö, Bolmen, Småland.
  ? Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta D45, 44 hk, 32 kW, installeras.
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Öst, Vaxholm och omdöpt till Bolmia.
  1996-01-01 Överförd på Vägverket Färjerederiet, Vaxholm. Fortsätter på samma led.
  2005-09-05 Tas ur trafik inför en omfattande upprustning som genomförs av personal från Fridhems varv på plats vid färjeläget vid Sunnanryd. Ny styrhytt och nytt elsystem monteras. Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta D5A, 105 hk, 77 kW, installeras. Under upprustningen ersätts färjan av en passagerarbåt.
  2005-10 Åter i trafik.
  2010-04-01 Överförd till Trafikverket Färjerederiet när Vägverket slås ihop med Banverket och SIKA och tillsammans bildar Trafikverket.
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
Tillbaka till Trafikverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1695 fartyg, 972 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.