Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 62/285
Bolmia vid Bolmsö färjeläge, Ljungby 2010-08-02
Bolmia vid Bolmsö färjeläge, Ljungby 2010-08-02
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1969
  Varv Lunde varv, Lunde
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SEHN
  Systerfartyg Färja 62/286
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 23,20 meter 23,20 meter
  Största bredd 7,00 meter 7,00 meter
  Djupgående 1,00 meter 1,00 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Bolinder-Munktell 1113 K 1 x Volvo Penta D5A
  Effekt 44 hk, 32 kW 105 hk, 77 kW
  Toppfart - 5 knop
  Kapacitet 125 passagerare 99 passagerare
   8 personbilar 8 personbilar
  Historik
  1969 Levererad av Lunde varv som Färja 62/285 till Statens Vägverk, Stockholm. Monterad vid Bolmen. Inofficiellt döpt till "Bolmia". Trafik på leden Sunnanryd - Bolmsö, Bolmen, Småland.
  ? Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta D45, 44 hk, 32 kW, installeras.
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Öst, Vaxholm och omdöpt till Bolmia.
  1996-01-01 Överförd på Vägverket Färjerederiet, Vaxholm. Fortsätter på samma led.
  2005-09-05 Tas ur trafik inför en omfattande upprustning som genomförs av personal från Fridhems varv på plats vid färjeläget vid Sunnanryd. Ny styrhytt och nytt elsystem monteras. Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta D5A, 105 hk, 77 kW, installeras. Under upprustningen ersätts färjan av en passagerarbåt.
  2005-10 Åter i trafik.
  2010-04-01 Överförd till Trafikverket Färjerederiet när Vägverket slås ihop med Banverket och SIKA och tillsammans bildar Trafikverket.
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
Tillbaka till Trafikverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1730 fartyg, 998 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Symfoni
Seskarö Sea Charter AB

m/s Symfoni Foto: Patrik Nylin

Fartyget byggdes 1991 vid Hasse Westers mekaniska verkstad i Jordfall för Sten Engströms Sjöservice AB. Under tre sommarsäsonger går hon i trafik för Waxholmsbolaget och därutöver i chartertrafik. År 2000 säljs hon till Vaxholm och fyra år senare till Stocksund och Klart Skepp Vida AB. 2010 säljs hon till Royal Stockholm Cruise Line i Norrköping och fem år senare säljs hon till dess nuvarande ägare Seskarö Sea Charter AB i Luleå. Under ett par år från 2020 hyrs fartyget in sommartid av Blidösundsbolaget för trafik för Waxholmsbolaget på traden Nynäshamn - Sandhamn. I övrigt trafikerar hon Luleå skärgård.