Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 62/324
Kornelia på Kornhallsleden 2012-07-22
Kornelia på Kornhallsleden 2012-07-22
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1986
  Varv Wermia Teknik AB, Åmål
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SFKN
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 53,80 meter 53,80 meter
  Största bredd 11,70 meter 13,50 meter
  Djupgående 1,50 meter 1,50 meter
  Brt/Nrt 142/- 142/-
  Maskineri 1 x Volvo Penta TD 100 CRG 1 x Volvo Penta TD 100 CRG
  Effekt 204 hk, 150 kW 204 hk, 150 kW
  Toppfart 4 knop 4 knop
  Kapacitet 149 passagerare 149 passagerare
   32 personbilar 32 personbilar
  Historik
  1986-12-01 Levererad av Wermia Teknik AB som Färja 62/324 till Statens Vägverk, Stockholm. Trafik på leden Kornhall - Gunnesby, Kungälv.
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Väst, Göteborg och omdöpt till Kornelia.
  1996-01-01 Överförd till Vägverket Färjerederiet, Vaxholm. Fortsätter på samma led.
  2004-10 Upplagd vid Fridhems varv, Lysekil som extrafärja för linfärjelederna i Bohuslän.
  2010-04-01 Överförd till Trafikverket Färjerederiet när Vägverket slås ihop med Banverket och SIKA och tillsammans bildar Trafikverket.
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
Tillbaka till Trafikverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1737 fartyg, 1005 rederier och 125 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Sunnan
Blidösundsbolaget AB

m/s Sunnan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes vid Marimatic AB i Östhammar 1968 för Waxholms Ångfartygs AB där hon sätts i trafik i Stockholms skärgård. Säljs 1993 till Motena AB och döps om till Saltarö. 2017 säljs fartyget till Blidösundsbolaget AB. Sedan 2018 gör hon god tjänst på traden Klara Mälarstrand – Tappström för SL under vår och höst. Sommartid trafikeras Nordsydlinjen. 2024 genomgick hon en ombyggnad av övre däck för att möjliggöra ordentliga besättningshytter.