Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

FOB-Trim
Vike i Helsingborg 2018-06-27
Vike i Helsingborg 2018-06-27
Foto: Micke Asklander
  Fartygsfakta    
  Byggd 2007
  Varv A/S Hvide Sande Skibs- & Baadebyggeri, Danmark
  Varvsnummer 106
  Registernr 17645
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal Dansk signal OVZG2, SFE 2010, numera SBQH
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 24,52 meter 24,52 meter
  Största bredd 7,40 meter 7,40 meter
  Djupgående 1,90 meter 1,90 meter
  Brt/Nrt 81/24 81/24
  Maskineri 1 x Caterpillar C32 1 x Caterpillar C32
  Effekt 1420 hk, 1045 kW 1420 hk, 1045 kW
  Toppfart 20 knop 21 knop
  Kapacitet 12 passagerare 90 passagerare
  Historik
  2007-03-01 Levererad av A/S Hvide Sande Skibs- & Baadebyggeri som FOB-Trim till Offshore Windservice ApS, Hvide Sande, Danmark (Oddfjell Wind AS, Bergen, Norge). Hemort Frederica. Dansk signal OVZG2. Stationerad i IJmuiden, Nerderländerna. Transport av tekniker till vindkraftverken i Nordsjön.
  2013 ca. Upplagd på land i Hvide Sande, Danmark.
  2016-07 Såld till IST Wind AS (Jarle Samuelsson), Bergen, Norge och omdöpt till IST Mermaid.
  2018-01-04 Såld till Hartford Rederi AB, Häljarp och omdöpt till Vike. Ny hemort Landskrona. Svensk signal SFE 2010.
  2018-06-26 Insatt i trafik på traden Helsingborg - Ven.
  2020-01-09 Överförd till skeppsregistret, ny signal SBQH.
Tillbaka till Hartford Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.