Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Fyran
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Styrelseprotokoll, Centrum för Näringslivshistoria, 2013-06-17 PN, Foto
* Skärgårdsbåten 1/2012, S24-28
* Innan broarna byggdes, S:t Eriks ångsbok 1996, Arne Sundström, S99-126
  Byggd 1861
  Varv Nyköpings Mekaniska Verkstad, Nyköping
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg Trean
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 12,64 meter -
  Största bredd 2,62 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet 54 passagerare -
  Historik
  1861 Levererad av Nyköpings Mekaniska Verkstad som Fyran till Nya Ångslupsbolaget, Stockholm. Trafik på linjen Köttorget (nuvarande Gamla Stans T-bana) - Ragvaldsbro (Söder Mälarstrand).
  1883 Ny ångmaskin installeras.
  1887 Omdöpt till Nollan.
  1888 Såld.
Tillbaka till Nya Ångslupsbolaget
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1697 fartyg, 974 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.