Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Fyris
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Skipet 2/1995, S10
  Byggd 1863
  Varv William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet, Stockholm
  Varvsnummer 28
  Registernr 4782
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal Svensk JBSP, norsk HCQJ, svensk JQRC, senare SEUW
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 29,65 meter 29,65 meter
  Största bredd 5,82 meter 5,82 meter
  Djupgående 2,70 meter 2,70 meter
  Brt/Nrt 161/102 129/29
  Maskineri 1 x Södra Varvet ångmaskin -
  Effekt 60 hk, 44 kW 235 hk, 173 kW
  Toppfart 10 knop -
  Kapacitet 220 passagerare -
  Historik
  1862-06 Beställd av Upsala Ångfartygsbolag, Uppsala. Kontrakterad byggnadskostnad 70.000 rdr.
  1863-06-03 Levererad av William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet som Fyris till Upsala Ångfartygsbolag, Uppsala. Trafik på traden Stockholm - Uppsala.
  1869 Såld till Piteå.
  1869-06-19 Anländer för första gången till Piteå.
  1870 Såld till Bogser AB Angur, Ådalen. Trafik på Ångermanälven som passagerarbåt och bogserare.
  1879 Ombyggd vid Hernösands mekaniska verkstad, Härnösand med bl.a. ny styrhytt. Trafik på traden Härnösand - Sundsvall
  1885 ca. Såld till N.J. Nyberg, Bollsta. Ombyggd vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm. Signal JBSP. Trafik på traden Bollsta - Härnösand.
  1894 Såld till A/S Alpha, Moss, Norge. Norsk signal HCQJ.
  1895 Fartyget övertas av de nya ägarna och körs till Moss. Omdöpt till Alpha.
  1896 Ombyggd vid Akers Mekaniske Verksted, Christiania (Oslo). Ny ångmaskin, 200 hk, 147 kW, och ny ångpanna installeras. Ny överbyggnad med raka sidor. Ny styrhytt samt ny inredning. Tre eleganta salonger skapas. Nytt tonnage 108/58. Nytt passagerarcertifikat för 226 passagerare. Insatt i trafik på traden Moss - Son - Filtvet - Hvitsten - Drøbk - Christiania (Oslo).
  1904 Tas ur trafik och läggs upp för försäljning.
  1907 Såld till Ådalens Arbetarföreningars Ångbåts AB, Härnösand. Svensk signal JQRC.
  1909 Såld till C. Modig, Härnösand.
  1910 Såld på exekutiv auktion till Frånö Gästgifveri, Frånö och omdöpt till Herkules. Ombyggd till bogserbåt.
  1926 Såld till Hans Hamberg, Härnösand.
  1932 Såld till Forss AB, Köpmanholmen.
  1934-01-01 Ny signal SEUW.
  1958 Såld till Örnsköldsvik för skrotning. En ombyggnad till bärgningsbåt påbörjas.
  1967 Ombyggnaden avslutas och fartyget skrotas.
Tillbaka till Upsala Ångfartygsbolag
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1691 fartyg, 964 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.