Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Gamleby
Frey i Åbo hamn, Finland 2015-08-27
Frey i Åbo hamn, Finland 2015-08-27
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Lämspumpen 3/1998, S20, 28
* Svensk Kustsjöfart 1840-1940, S224
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S82
  Byggd 1867
  Varv Oskarshamns Mekaniska Verkstad, Oskarshamn
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 23,29 meter -
  Största bredd 3,92 meter -
  Djupgående 1,50 meter -
  Brt/Nrt 54/18 -
  Maskineri 1 x Oskarshamn ångmaskin -
  Effekt 80 hk, 59 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1867 Levererad av Oskarshamns Mekaniska Verkstad som Gamleby till Gamleby Ångfartygsbolag, Gamleby. Trafik på traden Gamleby - Västervik.
  1875 Såld till Sundström & Ekbäck, Luleå (eller Piteå) och omdöpt till Frey.
  1884 Ny ångmaskin på 100 hk, 73 kW, installeras.
  1891 Såld till Munksunds Sågverks AB, Piteå.
  1892 Ombyggd. Ny ångmaskin och ångpanna installeras.
  1913 Såld till Johan Waltari, Haparanda för 10.000 kr.
  1914 Såld till AB Storfors.
  1917 Såld till AB Ytterfors-Munksund.
  1918 Överlåten till Granviks Sågverks AB, Seskarö.
  1921 Såld till Raahe Oy, Martinniemi, Finland och omdöpt till Kelo.
  1970 Såld till en privatperson och omdöpt till Frey. Ombyggd till fritidsfartyg.
Tillbaka till Gamleby Ångfartygsbolag
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.