Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Gladan
Gladan vid Östernäs, Norrtälje 2020-06-17
Gladan vid Östernäs, Norrtälje 2020-06-17
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Sveriges Skeppslista 2008, S248
* Sveriges Skeppslista 2009, S264
* Sveriges Skeppslista 2010, S266
* Sveriges Skeppslista 2011, S276
  Byggd 2006
  Varv Djupviks varv AB, Tjörn
  Varvsnummer 420
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  Signal SFC 7834
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 11,80 meter 14,70 meter
  Största bredd 3,80 meter 3,80 meter
  Djupgående 0,70 meter 0,70 meter
  Brt/Nrt 9/ 9/
  Maskineri 2 x Volvo Penta D6 2 x Cummins QSC 8,3M
  Effekt 740 hk, 544 kW 1.000 hk, 735 kW
  Toppfart 33 knop 33 knop
  Kapacitet 24 passagerare 30 passagerare
  Historik
  2006-04-28 Levererad av Djupviks varv AB som Gladan till Charlotte Söderholm, Lotta's båt, Lidingö. Hemort Storholmen. Charter i Stockholms mellersta skärgård.
  2010 Såld till Enskärs Sjötransport AB, Enskäret. Ny hemort Enskär. Taxi- och charter i Stockholms norra skärgård.
  2010-07 Får maskinhaveri. Repareras vid Lagerviks Båtvarv AB, Blidö.
  2012 Ombyggd vid Öregrunds Marine Service AB, Öregrund. Förlängd med 2,90 meter. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Cummins QSC 8,3M, 1.000 hk, 735 kW, installeras. Nytt passagerarcertifikat för 30 passagerare.
  2019-09-30 Såld till Roslagsevent AB, Norrtälje. Ny hemort Räfsnäs. Taxi- och charter i Stockholms norra skärgård.
Tillbaka till Lotta's båt
Tillbaka till Enskärs Sjötransport AB
Tillbaka till Roslagsevent AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.