Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Grim
Grim vid Pålkobbs fyr, Möja 2023-11-27
Grim vid Pålkobbs fyr, Möja 2023-11-27
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1961
  Varv Kalmar Varv AB, Kalmar
  Varvsnummer 400
  Registernr 15632
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer 8556263
  Signal SBLY
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 35,55 meter 35,48 meter
  Största bredd 8,50 meter 8,62 meter
  Djupgående 2,60 meter 2,56 meter
  Brt/Nrt 330/- 220/66
  Maskineri - 2 x Scania DI13
  Effekt - 800 hk, 588 kW
  Toppfart 12 knop 12 knop
  Kapacitet - -
  Historik
  1961 Levererad av Kalmar Varv AB som Grim till Kustartilleriet. Transportfärja.
  2002-12-20 Såld via Försvaret Logistik, Karlstad till Scandinavisk Raseringsteknik AB, SCARTAB, Karlshamn för 510.000 SEK. Hemort Karlshamn.
  ? Ombyggd med ny styrhytt.
  2004 Grundstöter vid Käringön sedan man fått en wire i propellern och tappat manöverförmågan. Roder och växel skadade. Bogseras till Fridhems varv, Lysekil av bogseraren Fridde där skadorna repareras och propellern förses med en korg för att förhindra liknande incidenter.
  2006-12-29 Såld till SITA Sverige AB, Stockholm. Ny hemort Lådna. Avfallstransporter i Stockholms skärgård.
  2008-07-14 Såld till Värmdö Skärgårdstransporter AB, Gällnöby. Avfallstransporter i Stockholms skärgård.
  2021-10 Såld till Ressel Rederi AB, Stockholm.
  2022-03 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DI13, 800 hk, 588 kW, installeras vid Mälarvarvet AB, Stockholm.
Tillbaka till SITA Sverige AB
Tillbaka till Värmdö Skärgårdstransporter AB
Tillbaka till Ressel Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Fröja
AB Göteborg -
Styrsö Skärgårdstrafik

m/s Fröja Foto: Krister Nilsson

Fartyget färdigställdes vid Djupviks varv AB 1980 efter att skrovet tillverkats vid Falkenbergs varv AB. Leveransen till Styrsöbolaget skedde den 13 december och byggnadskostnaden uppgick till 6,5 milj SEK. Sedan dess och än idag är hon trogen trafiken i Göteborgs södra skärgård.