Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Gunn
Restaurang Skutan i Rättvik 2013-06-23
Restaurang Skutan i Rättvik 2013-06-23
Foto: Anders Winter
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1921
  Varv Skrov: AB Kollin & Ström, Borlänge
Utrustning: Runnvika Varv, Vika
  Varvsnummer Skrov: -
Utrustning: -
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup, numera restaurangpråm
  Material -
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa - 20,50 meter
  Största bredd - 4,70 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x ångmaskin Saknas
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1921-05 Levererad av Runnvika Varv som Gunn till Trafik AB Vika - Falun, Falun.
  1921-05-23 Insatt i trafik på sjön Runn, Dalarna, traden Strand - Rankhyttan - Stora Botolfsbo - Vika kyrkby - Hellmansö - Udden - Runnsågen - Falun.
  1935-05-30 Såld till Insjöns Tegel- och Trävaruindustri AB (Bäck Daniel Danielsson), Insjön efter att Trafik AB Vika - Falun upplösts. Trafik som bogserbåt på Österdalälven.
  ? Motoriserad med en Scania bensinmotor.
  1939 Upplagd vid Insjöns tegelbruk vid krigsutbrottet.
  1948 Såld till HB Turisttrafik, Skoglund & Co, Leksand.
  1950 Ombyggd till kafé- och biljettpråm och upplagd vid turistbåtarnas avgångskaj i Leksand.
  1966 Såld till Turisttrafik, Sjöholm & Persson, Leksand.
  1967 Såld till Siljans Båttrafik AB, Leksand.
  1995 Såld och omdöpt till Skutan. Motorn urtagen. Ombyggd med ett övre servieringdäck. Renodlad restaurangpråm i Leksand.
  2000 Såld till Lars Jones, Leksand.
  2012-11-16 Bogseras från Leksand till Rättvik av bogserbåten Baxi och ångvarpbåten Göran.
  2013-12 Tar in vatten och får ett par graders babords slagsida vid kaj i Rättvik.
Tillbaka till Trafik AB Vika - Falun
Tillbaka till HB Turisttrafik, Skoglund & Co
Tillbaka till Siljans Båttrafik AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.