Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Gustaf Wasa
Gustaf Wasa i Leksand 2005-08-21
Gustaf Wasa i Leksand 2005-08-21
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 1/1988, S4-6
  Byggd 1876
  Varv William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet, Stockholm
  Varvsnummer 127
  Registernr 2845
  Fartygstyp Ångfartyg, numera motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 5138553
  Signal JGKR, numera SENR
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 28,79 meter 29,70 meter
  Största bredd 5,33 meter 5,48 meter
  Djupgående - 1,65 meter
  Brt/Nrt - 170/114
  Maskineri 2 x W. Lindberg ångmaskin 2 x Volvo Penta TAMD 100C
  Effekt 32 hk 238 hk, 175 kW
  Toppfart 10,4 knop 12,8 knop
  Kapacitet 300 passagerare 150 passagerare
  Historik
  1876 Levererad av William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet som Gustaf Wasa till Ångfartygs AB Gustaf Wasa, Mora. Fraktas i delar med järnväg till Borlänge och därefter med hästskjutsar till Tunsta flottbro vid Insjön. Här monteras fartyget ihop under medverkan av personal från varvet.
  1876-04-29 Sjösatt. Trafik mellan Gråsta och Mora.
  1879-11 Såld till Österdalarnes Ångbåts AB, Mora.
  1897 Nytt maskineri installeras. 2 x compoundångmaskiner på totalt 130 hk tillverkade vid Hernösands Mekaniska Verkstad 1896. Fartyget kan nu göra 12 knop.
  1914 Ombyggd. Fartygssidorns rundning ovanför mellandäckets fönster rätas ut. Lastrum, lyftkran och ångvinsch tas bort.
  1917-07 Kör på en sten vid Käringön i Orsasjön och får ett hål i maskinrummet på styrbords sida. Fartyget körs upp på land vid Vattnäs för att inte sjunka. Incidenten inträffar när man ska köra förbi flottningsbåten Insjön I som drar timmer mitt i farleden. Två dygn efter incidenten anländer flottningsbåtarna Siljan och Flottisten med personal från Övermo varv. Man länspumpar fartyget och bogserar det mellan de båda flottningsbåtarna till Övermo varv där skrovet repareras.
  1957 Såld till HB Turisttrafik, Skoglund & Co, Leksand.
  1958 Motoriserad med två Hercules dieselmotorer på vardera 235 hk. Ombyggd. Överbyggnaden förstoras och börjar byggas in samt helt ny inredning.
  1964 Ombyggd. Bryggan byggs in.
  1966 Såld till Turisttrafik, Sjöholm & Persson, Leksand.
  1967 Såld till Siljans Båttrafik AB, Leksand.
  1975 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta, 300 hk, 220 kW, installeras vid Lidwalls Verkstads AB, Leksand. Kostnad för maskinbytet blir 150.000 SEK.
  1982-08 Grundstöter i Dalälven vid infarten till Insjön. Passagerarna evakueras till m/s Lisskulla III. Fartyget dras senare flott av den fd. flottningsbåten s/s Flottisten.
  1982-10-16 Eldhärjas svårt på slipen vid Östermo Varv i Leksand under en reparation. Elden orsakades sannolikt av en svetsloppa.
  1984-06 Återinvigd efter omfattande renoveringsarbeten. Renoveringen kostade ca. 3,5 milj SEK.
  1984 Övertagen av Stiftelsen m/s Gustaf Wasa, Leksand.
  1984-09-03 Vis slipdragning på Östermo Varv, Leksand brister kättingarna mellan första och andra slipvagnen och fartyget åker okontrollerat tillbaka ut i älven. Ingen skada uppkommer på fartyget.
  1987-01 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta TMD 100C, 238 hk, 175 kW, installerade. Nya propellrar och propelleraxlar.
  1996 En bogpropeller installeras för att underlätta vändningar.
Tillbaka till Ångfartygs AB Gustaf Wasa
Tillbaka till Österdalarnes Ångbåts AB
Tillbaka till HB Turisttrafik, Skoglund & Co
Tillbaka till Siljans Båttrafik AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.