Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Hakefjord
Tuvesvik 1978
Tuvesvik 1978
Foto: Rickard Sahlsten
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Svensk Sjöfarts Tidning 47/1972, S29
* Ångbåten 38, april 1977, S10-11
* Ångbåten 49, maj 1980, S6-7
* Båtologen 5/1978, S252
* Båtologen 4/1985, S164
* Båtologen 5/1985, S219-220
* Sveriges Skeppslista 1980, S86
* Sveriges Skeppslista 1981, S94

* Enligt artikel i SST 47/1972: Första motorn en Avance, sedan en Skandia på 50 hk, 1963 en Volvo Penta på 115 hk.
  Byggd 1915
  Varv Djupviks varv AB, Tjörn
  Varvsnummer -
  Registernr 12379
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal SGYV
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa - 13,35 meter
  Största bredd - 4,75 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - 14/6
  Maskineri 1 x Avance -
  Effekt - 115 hk, 85 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1915 Levererad av Djupviks varv AB som Hakefjord till Tjörns härads vägstyrelse, Tjörn. Trafik på traden Stenungsund - Höviksnäs - Djupvik.
  1926 Såld till Sören Joel Hansson, Tjörns Omnibustrafik, Höviksnäs, Tjörn. Fortsatt trafik på traden Stenungsund - Höviksnäs - Djupvik.
  1935 Såld till Lennart Pettersson, Höviksnäs, Tjörn.
  1936 Såld till Ernst Davidsson, Hamburgsund och omdöpt till Doric II. Badturer i Fjällbackaskärgården.
  1957 Såld till Morlanda kommun, Gullholmen och omdöpt till Tuvesvik. Trafik på traden Tuvesvik - Gullholmen.
  1963 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta, 115 hk, 85 kW, installeras.
  1971 Morlanda kommun blir en del av Orust kommun, Orust som övertar fartyget.
  1985 Såld till A Jakobsson, Gullholmen. Skrotad.
Tillbaka till Tjörns Omnibustrafik
Tillbaka till Orust kommun
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.