Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Hamnfärjan II
Walhall vid Högmarsö Varv AB, Högmarsö 2011-08-21
Walhall vid Högmarsö Varv AB, Högmarsö 2011-08-21
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1904
  Varv William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm
  Varvsnummer 256
  Registernr 10749
  Fartygstyp Ångfärja, senare motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SHJW
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa - 14,54 meter
  Största bredd - 4,40 meter
  Djupgående - 1,83 meter
  Brt/Nrt - 48/34
  Maskineri 1 x W Lindberg ångmaskin -
  Effekt - 30 hk, 22 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 100 passagerare -
  Historik
  1904-05-06 Sjösatt.
  1904-05-15 Levererad av William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Hamnfärjan II till Malmö Hamndirektion, Malmö. Byggnadskostnad 28.600 SEK. Trafik i Malmö hamn, traden Varmbadhuset - Strandpaviljongen.
  192? Omdöpt till Hamnfärjan.
  1933 Motoriserad.
  193? Såld till AB Bröderne Ameln, ABBA, Gravarne och omdöpt till Abba. Trafik till Abbas fabrik i Gravarne.
  196? Såld till Stockholm och omdöpt till Noaks Ark. Transport av läsk till handelsbodarna i Stockholms skärgård.
  ? Såld till Köping.
  1973 Såld till B Olsson, Stockholm och omdöpt till Walhall.
  1997-05 Såld till Bengt Edvardsson, Stockholm.
  2008 Såld till Marinstaden AB, Stockholm.
  2008 Såld till Högmarsö Varv AB, Furusund.
  2010 Sjunker.
  2011 Skrotad.
Tillbaka till Malmö Hamndirektion
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1691 fartyg, 961 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.