Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Hamnfärjan II
Hamnfärjan II i Marstrand 2006-07-05
Hamnfärjan II i Marstrand 2006-07-05
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1948
  Varv Kungsvikens Jakt och Motorbåtsvarv, Kungsviken
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal SFB 7121
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 8,83 meter 9,33 meter
  Största bredd 3,61 meter 3,61 meter
  Djupgående 1,52 meter 1,52 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Luth & Rosén 1 x Asea
  Effekt 8 hk, 6 kW 8 hk, 6 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 48 passagerare -
  Historik
  1948 Levererad av Kungsvikens Jakt och Motorbåtsvarv som Hamnfärjan II till AB Marstrands Mekaniska Verkstad, Marstrand. Byggnadskostnad 11.600 kr. Färjan är eldriven och laddningen av batterierna sker i färjeläget på Koön. Trafik på traden Marstrandsön - Koön.
  1956 Målas full av blommor inför kungabesöket i Marstrand. Målningen finns kvar fram tills att den nya överbyggnaden byggs 1958.
  1958 Ny överbyggnad i plåt.
  1961 Överförd till AB Marstrands Färjtrafik, Marstrand.
  1966-06-01 Såld till Marstrands stad, Marstrand för 36.500 SEK.
  1971 Överförd till Kungälvs kommun, Marstrand.
  1985-06 Tas ur trafik.
  1986 Skänkt till Färjans Vänner i Marstrand, Marstrand. Renoveras.
  2013-12-05 Blir K-märkt av Statens Maritima Museer.
Tillbaka till AB Marstrands Mekaniska Verkstad
Tillbaka till AB Marstrands Färjtrafik
Tillbaka till Marstrand stad
Tillbaka till Kungälvs kommun
Tillbaka till Färjans Vänner i Marstrand
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1697 fartyg, 973 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.