Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Hamnfärjan III
Kastell I vid Kummelnäs varv 2002-05-20
Ruissalo i Åbo, Finland 2006-06-08
Foto: Nils-Henrik Krokstedt
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1962
  Varv AB Marstrands Mekaniska Verkstad, Marstrand
  Varvsnummer -
  Registernr 10292
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SFCU
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 12,28 meter 14,20 meter
  Största bredd 5,01 meter 5,01 meter
  Djupgående 1,70 meter 1,70 meter
  Brt/Nrt 21/- 21/9
  Maskineri 1 x Volvo Penta 1 x Volvo Penta
  Effekt 110 hk, 81 kW 100 hk, 74 kW
  Toppfart - 6 knop
  Kapacitet - 84 pasagerare
  Historik
  1962-05 Levererad av AB Marstrands Mekaniska Verkstad som Hamnfärjan III till AB Marstrands Färjtrafik, Marstrand. Hemort Marstrand. Trafik på traden Marstrandsön - Koön.
  1962-07-07 Första dagen i trafik.
  1966-06-01 Såld till Marstrands stad, Marstrand för 97.200 SEK.
  1971 Överförd till Kungälvs kommun, Marstrand.
  1999-05-27 Såld till Strömma Turism & Sjöfart AB, Stockholm och omdöpt till Kastell I. Ombyggd vid Kummelnäs varv, Nacka.
  1999-12-11 Premiärtur mellan Vaxholm och Kastellet i samband med Vaxholms julmarknad.
  2000 Upplagd vid Kummelnäs varv, Nacka efter tekniska problem med grindarna.
  2003-04-30 Såld till Kaj Olin, Nådendal, Finland och omdöpt till Ruissalo. Trafik på traden Åbo - Runsala.
Tillbaka till AB Marstrands Mekaniska Verkstad
Tillbaka till AB Marstrands Färjtrafik
Tillbaka till Marstrand stad
Tillbaka till Kungälvs kommun
Tillbaka till Strömma Turism & Sjöfart AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.