Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Hamnfärjan III
Kastell I vid Kummelnäs varv 2002-05-20
Ruissalo i Åbo, Finland 2006-06-08
Foto: Nils-Henrik Krokstedt
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1962
  Varv AB Marstrands Mekaniska Verkstad, Marstrand
  Varvsnummer -
  Registernr 10292
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SFCU
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 12,28 meter 14,20 meter
  Största bredd 5,01 meter 5,01 meter
  Djupgående 1,70 meter 1,70 meter
  Brt/Nrt 21/- 21/9
  Maskineri 1 x Volvo Penta 1 x Volvo Penta
  Effekt 110 hk, 81 kW 100 hk, 74 kW
  Toppfart - 6 knop
  Kapacitet - 84 pasagerare
  Historik
  1962-05 Levererad av AB Marstrands Mekaniska Verkstad som Hamnfärjan III till AB Marstrands Färjtrafik, Marstrand. Hemort Marstrand. Trafik på traden Marstrandsön - Koön.
  1962-07-07 Första dagen i trafik.
  1966-06-01 Såld till Marstrands stad, Marstrand för 97.200 SEK.
  1971 Överförd till Kungälvs kommun, Marstrand.
  1999-05-27 Såld till Strömma Turism & Sjöfart AB, Stockholm och omdöpt till Kastell I. Ombyggd vid Kummelnäs varv, Nacka.
  1999-12-11 Premiärtur mellan Vaxholm och Kastellet i samband med Vaxholms julmarknad.
  2000 Upplagd vid Kummelnäs varv, Nacka efter tekniska problem med grindarna.
  2003-04-30 Såld till Kaj Olin, Nådendal, Finland och omdöpt till Ruissalo. Trafik på traden Åbo - Runsala.
Tillbaka till AB Marstrands Mekaniska Verkstad
Tillbaka till AB Marstrands Färjtrafik
Tillbaka till Marstrand stad
Tillbaka till Kungälvs kommun
Tillbaka till Strömma Turism & Sjöfart AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 968 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.