Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Haparanda
Nordanvind vid Saltsjöqvarn, Stockholm 2013-06-06
Nordanvind vid Saltsjöqvarn, Stockholm 2013-06-06
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-10-29 PN
* Erik Hag, BREV, 2007-06-01 PN
* Erik Hag, BREV, 2017-10-27 PN

* Båtologen 3/1983, S107
* Båtologen 5/1994, S230

* Svenska Dagbladet 1894-03-06
* Umebladet 1894-03-12
* Stockholms Dagblad 1894-05-28
* Svenska Dagbladet 1894-05-28
* Nya Dagligt Allehanda 1894-06-16
* Härnösandsposten 1894-06-18
* Norrbottenskuriren 1894-06-26
* Norrbottensposten 1894-06-28
* Norrbottenskuriren 1894-07-03
* Svenska Dagbladet 1894-07-10
* Svenska Dagbladet 1894-07-12
* Härnösandsposten 1894-08-01
* Norrbottenskuriren 1894-08-17
* Norrbottenskuriren 1895-06-26
* Härnösandsposten 1895-07-01
* Svenska Dagbladet 1895-07-01
* Svenska Dagbladet 1897-08-14
* Dagens Nyheter 1899-06-05
* Svenska Dagbladet 1899-06-06
* Svenska Dagbladet 1901-09-10
* Svenska Dagbladet 1905-11-11
* Svenska Dagbladet 1908-07-03
* Svenska Dagbladet 1908-07-09
* Svenska Dagbladet 1945-12-24
* Svenska Dagbladet 1946-12-04

* Sveriges Skeppslista 1905-06, S102
* Sveriges Skeppslista 1908, S66
* Sveriges Skeppslista 1910, S66
* Sveriges Skeppslista 1911, S64
* Sveriges Skeppslista 1913, S68
* Sveriges Skeppslista 1921, S70
* Sveriges Skeppslista 1929, S90
* Sveriges Skeppslista 1933, S90
* Sveriges Skeppslista 1953, S134
* Sveriges Skeppslista 1955, S136
* Sveriges Skeppslista 1957, S106
* Sveriges Skeppslista 1958, S110
* Sveriges Skeppslista 1959, S112
* Sveriges Skeppslista 1960, S112
* Sveriges Skeppslista 1961, S112
* Sveriges Skeppslista 1962, S108
* Sveriges Skeppslista 1963, S102
* Sveriges Skeppslista 1964, S102
* Sveriges Skeppslista 1965, S102
* Sveriges Skeppslista 1966, S102
* Sveriges Skeppslista 1967, S90
* Sveriges Skeppslista 1968, S90
* Sveriges Skeppslista 1969, S90
* Sveriges Skeppslista 1970, S88
* Sveriges Skeppslista 1971, S88
* Sveriges Skeppslista 1972, S86
* Sveriges Skeppslista 1973, S84
* Sveriges Skeppslista 1976, S62
* Sveriges Skeppslista 1977, S58
* Sveriges Skeppslista 1978, S56
* Sveriges Skeppslista 1979, S60
* Sveriges Skeppslista 1980, S60
* Sveriges Skeppslista 1981, S66
* Sveriges Skeppslista 1982, S66
* Sveriges Skeppslista 1983, S70
* Sveriges Skeppslista 1984, S72
* Sveriges Skeppslista 1985, S72
* Sveriges Skeppslista 1986, S74
* Sveriges Skeppslista 1987, S74
* Sveriges Skeppslista 1988
* Sveriges Skeppslista 1989, S76
* Sveriges Skeppslista 1990, S82
* Sveriges Skeppslista 1991, S88
* Sveriges Skeppslista 1992, S90
* Sveriges Skeppslista 1993, S88
* Sveriges Skeppslista 1994, S88
* Sveriges Skeppslista 1995, S86
* Sveriges Skeppslista 1996, S84
* Sveriges Skeppslista 1997, S86
* Sveriges Skeppslista 1998, S86
* Sveriges Skeppslista 1999, S86
* Sveriges Skeppslista 2000
* Sveriges Skeppslista 2001, S92
* Sveriges Skeppslista 2002, S94
* Sveriges Skeppslista 2003, S96
* Sveriges Skeppslista 2004, S96
* Sveriges Skeppslista 2005, S98
* Sveriges Skeppslista 2006, S100
* Sveriges Skeppslista 2007, S106
* Sveriges Skeppslista 2008, S108
* Sveriges Skeppslista 2009, S114
* Sveriges Skeppslista 2010, S111
* Sveriges Skeppslista 2011, S116
* Sveriges Skeppslista 2012, S131
* Sveriges Skeppslista 2013, S118
* Sveriges Skeppslista 2014, S121
* Sveriges Skeppslista 2015, S120
* Sveriges Skeppslista 2016, S120
* Sveriges Skeppslista 2017, S12
  Byggd 1894
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm
  Varvsnummer 237
  Registernr 1422
  Fartygstyp Hjulångare, numera lastmotorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 5254981
  Signal JCTB, SETI, finsk OFBU, numera SFWP
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 37,18 meter 45,21 meter
  Största bredd 5,80 meter 6,00 meter
  Djupgående 2,00 meter 2,41 meter
  Brt/Nrt 246/178 207/78
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin 2 x Scania DI 12
  Effekt 260 hk, 191 kW 720 hk, 530 kW
  Toppfart 11,7 knop 10 knop
  Kapacitet - 140 ton
  Historik
  1894-05-25 Sjösatt.
  1894-06-12 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstads AB som Haparanda till Ångfartygsföreningens AB, Haparanda. Byggnadskostnad 98.000 SEK.
  1894-06-18 Lämnar Stockholm för färd mot Haparanda. Vid avfärden från Räntmästartrappan i Stockholm skadas babords drivhjul när man törnar emot ett pålverk. Man fortsätter dock mot Haparanda. Repareras provisoriskt i Karlsborg för att sedan gå till Haparanda där större reparationer görs.
  1894-06-22 Anländer för första gången till Haparanda.
  1894-07-07 Insatt i trafik på traden Haparanda - Seskarö - Båtskärsnäs - Kalix - Töre - Råneå - Luleå. Vid premiärturen går skovelhjulen sönder utanför Luleå. Bogseras till Johanssons varv där reparation och förbättringar av skovelhjulen görs.
  1894-07-09 Gnistor från fartygets skorsten antänder ett magasin vid Töre lastplats vid Nerderkalix. Elden sprider sig och en del av kajen, några gamla magasin samt upplag av tjära brinner upp. Svea Hovrätt dömer i augusti 1897 Haparandas ägare att betala 13.961,76 SEK och 5% i ränta på beloppet till handlaren A. Andersson som ersättning för hans nerbrunna magasin samt rättegångskostnaden på 1.500 SEK.
  1894-07-27 Får en skada i maskin vid färd i Siksundet utanför Råneå. Bogseras av lotsångaren Luleå till Luleå för reparation.
  1895-06-22 Grundstöter ca. kl. 14.30 vid färd från Råneå mot Luleå med runt 50 passagerare ombord. Fartyget tar in vatten och man kör mot land för att inte sjunka. Man håller sig dock flytande med hjälp av länspumpar och lyckas efter att tag täta läckorna provisoriskt. Passagerarna evakureras efter några timmar till ångfartyget Ingrid som för dem till Luleå. Haparanda bogseras av ångfartyget Axel till Johanssons varv i Luleå för reparation.
  1901-09-03 Grundstöter lätt tre gånger vid ankomst till Haparanda. Grundstötningarna beror på ovanligt lågt vattenstånd i Torne älv.
  1908-07-02 Grundstöter ca. kl. 12.00 vid Sundholmen strax efter avfärd från Haparanda. Mindre läckor uppstår i både fören och aktern.
  1908-07-08 Dras loss från grundet ca. kl. 15.00 och går därefter för egen maskin till varv i Luleå för reparation.
  1910-04-02 Såld till Trafik AB Haparanda, Haparanda för 35.000 SEK.
  1920-06-01 Ommätt. Nya mått 37,18 x 6,07 meter. Nytt tonnage 246/155.
  1931 Upplagd i Granviks hamn, Seskarö.
  1934-05-18 Intyg utfärdas av stadsfiskal Eric Wigart, Haparanda om att fartyget sär nedskrotad.
  1934-05-24 Avförd från fartygsregistret som skrotad.
  1936-02-18 Skrovet sålt till Matti E. Korpi, Kemi, Finland. Före bogseringen till Finland tas allt av värde ut.
  1936-10 Omdöpt till Kajava. Ombyggd till propellerdrivet lastmotorfartyg. Motoriserad med två dieselmotorer, 120 hk, 88 kW. Nytt tonnage 188 brt.
  1939-10-05 Inregistrerad i finska fartygsregistret. Finsk signal OFBU. Registreringsnummer 408 Kemi.
  1939-06-10 Såld till skeppare Anselm Sundman, Mariehamn, Åland för 130.000 FIM. Registreringsnummer 908 Mariehamn.
  1941-07-10 Såld till fröken Helmi Salonen, Helsingfors för 550.000 FIM. Salonen är representant för ett bolag under bildning.
  1942-01-22 Såld till Valter Granberg, Mariehamn för 875.000 FIM. Trafik längs Norges kust.
  1944-10-16 Beslagtas av Seetransport Norwegen in Auftrag des Oberkommando der Kriegsmarinen (Tyska Ockupationsmakten i Norge). Fartyget ligger vid tillfället i Narviks hamn.
  1945 Registreras på Valkom Rederi AB (Valter Granberg), Mariehamn.
  1945-12 Lämnar Egersund, Norge för färd till Åbo, Finland med last av sill.
  1945-12-23 Grundstöter vid Kopparholmarna söder om Arkösund. Kör i till Norrköping för undersökning och fortsätter färden 31 december.
  1946-12-04 Grundstöter i hård vind och dålig sikt utanför Lövvikslandet norr om Härnösand. Man tar in vatten och efter flera timmars resultatlöst arbete med länspumpar överger besättningen fartyget. Kondemneras.
  1948-01-30 Såld på exekutiv auktion till Salon Laiva OY, Salo (dotterbolag till Ångfartygs AB Kusttrafik, Helsingfors) för 19.200 SEK. Körs till Ångermanälvens Stuveri AB:s varv, Kramfors för reparation.
  1949 Blir liggandes vid Ångermanälvens Stuveri AB:s varv, Kramfors.
  1949-09-19 Utmäts på begäran av Nils-Göran Westerlund, Södertälje.
  1950-03-30 Utmäts på begäran av Ångermanälvens Stuveri AB, Kramfors med fodran på 27.291,32 SEK.
  1950-11-29 Såld av Länsstyrelsen i Västernorrlands län på exekutiv auktion till Torsten Rudolf Boström och Tycho Johannes Öhlund, Båtskärsnäs för 42.000 SEK och omdöpt till Trollö. Hemort Kalix. Ny signal SFWP.
  1951-03-07 Ommätt. Nya mått 37,33 x 6,00 meter. Nytt tonnage 178/124.
  1952 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Penta, 264 hk, 194 kW, installeras.
  1954 Upplagd i Sundsvall.
  1954-08 Såld på exekutiv auktion till Gustaf Rudolf Boström, Båtskärsnäs för 46.000 SEK.
  1956-09-19 Såld till Thorvald Urne Rudolf Rubin, Södra Stavsudda, Djurö för 40.000 SEK och omdöpt till Nordanvind. Ny hemort Möja. Transport av sand i Stockholmsområdet.
  1966 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania, 300 hk, 220 kW, installeras.
  1974-08-10 Såld till Sjötransporter Jansson & Co HB (Gunnar Herbert Johansson), Lådna, Värmdö för 50.000 SEK. Ny hemort Värmdö.
  1979-09-11 Såld till Sjötransporter Jansson & Co AB, Värmdö.
  1980 Ombyggd vid Kummelnäs varv, Nacka. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DSI 11, 470 hk, 346 kW, installeras. Förlängd. Istället för två lastutrymmen får fartyget nu endast ett stort. En transportör monteras i fören. Nya mått 45,21 x 6,00 x 2,41 meter. Nytt tonnage 207/78.
  1994-07-27 Såld till Westerbergs Grus AB, Värmdö för 1,47 milj SEK.
  2003 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DI 12, 720 hk, 530 kW, installeras.
Tillbaka till Ångfartygsföreningens AB
Tillbaka till Trafik AB Haparanda
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1682 fartyg, 948 rederier och 120 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.