Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Högom
Anundsjö
Anundsjö
Foto: Okänd. Från Bengt Westins samling
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Bengt Westin, EMA, 2007-01-01 PN
* Nils-Henrik Krokstedt, EMA, 2007-01-07 PN

* Alla våra Ångslupar, 1994, S94

* Lubrikatorn 3/1988, S6
* Lubrikatorn 3/1995, S11
* Lubrikatorn 1/1996, S16
* Lubrikatorn 2/1996, S6
* Lubrikatorn 4/2006, S12

* Sundsvalls Tidning 1886-02-11
* Norrlandsposten 1886-02-15
* Härnösandsposten 1886-05-22
* Sundsvalls Tidning 1886-05-29
* Sundsvalls Tidning 1886-07-01
* Sundsvallsposten 1886-09-25
* Sundsvallsposten 1887-05-16
* Sundsvallsposten 1889-10-02
* Sundsvallsposten 1890-02-26
* Sundsvallsposten 1891-02-27
* Sundsvalls Tidning 1891-05-30
* Sundsvallsposten 1892-06-25
* Sundsvalls Tidning 1895-05-30
* Nya Norrlänningen 1895-07-04
* Nya Norrlänningen 1896-03-10
* Örnsköldsviks Nyheter 1896-04-08
* Örnsköldsviksposten 1896-04-16
* Sundsvallsposten 1896-04-22
* Nya Norrlänningen 1896-04-23
* Sundsvallsposten 1896-05-11
* Örnsköldsviks Nyheter 1896-05-13
* Örnsköldsviks Nyheter 1896-05-20
* Örnsköldsviksposten 1896-05-21
* Sundsvallsposten 1896-05-22
* Örnsköldsviksposten 1896-05-26
* Örnsköldsviks Nyheter 1896-06-17
* Örnsköldsviksposten 1896-07-16
* Örnsköldsviksposten 1896-10-08
* Örnsköldsviks Nyheter 1896-12-09
* Nya Norrlänningen 1897-03-15
* Örnsköldsviksposten 1897-06-03
* Sundsvallsposten 1897-09-08
* Örnsköldsviksposten 1897-09-09
* Örnsköldsviksposten 1897-09-13
* Örnsköldsviksposten 1898-03-21
* Örnsköldsviksposten 1898-04-06
* Örnsköldsviksposten 1898-06-13
* Örnsköldsviks Nyheter 1899-03-14
* Örnsköldsviks Nyheter 1899-03-23
* Örnsköldsviks Nyheter 1899-04-11
* Örnsköldsviksposten 1899-04-12
* Örnsköldsviks Nyheter 1899-04-25
* Örnsköldsviksposten 1899-04-26
* Örnsköldsviks Nyheter 1899-05-23
* Örnsköldsviksposten 1899-06-16
* Örnsköldsviksposten 1900-03-08
* Örnsköldsviksposten 1900-08-30
* Örnsköldsviks Allehanda 1905-02-13
* Örnsköldsviks Allehanda 1905-05-12
* Örnsköldsviks Allehanda 1905-05-15
* Örnsköldsviksposten 1905-06-08
  Byggd 1886
  Varv Hudiksvalls Mekaniska Verkstads AB, Hudiksvall
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 14,25 meter -
  Största bredd 2,97 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Hudiksvall ångmaskin -
  Effekt 32 hk, 23 kW -
  Toppfart 7 knop -
  Kapacitet 68 passagerare -
  Historik
  1886-05-20 Levererad av Hudiksvalls Mekaniska Verkstads AB som Högom till Ångslups AB Selånger, Sundsvall. Ångslupen har dubbla propellrar. Byggnadskostnad 6.800 SEK. Trafik på Selångersån, traden Sundsvall (Tivolibron) - Selångersjön.
  1896-05 Såld till Anundsjö Ångbåts AB, Anundsjö för 5.000 SEK och omdöpt till Anundsjö.
  1896-05-23 Fraktas på två järnvägsvagnar från Örnsköldsvik till Mellansel. Sjösätts vid Mellansel två dagar senare.
  1896-05-26 Insatt i trafik på Anundsjösjön, traden Bredbyn - Mellansel.
  1899-04-08 Såld vid en offentlig auktion till Olof Axel Melin, Bonäset, Örnsköldsvik för 4.960 SEK och omdöpt till Viking II. Transporteras med järnväg till Örnsköldsvik där fartyget läggs på isen i väntan på våren. Ombyggd. Förlängd med 1,75 meter. Trafik på Örnsköldsviksfjärden till olika festlokaler samt som bogserbåt.
  1905-02 Såld till Hörneborgs Ångsågs AB, Örnsköldsvik och omdöpt till Hörneborg. Trafik som bogserbåt samt på lustresor.
Tillbaka till Ångslups AB Selånger
Tillbaka till Anundsjö Ångbåts AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 931 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.