Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Hugin
Hugin i Halvkakssundet, Stockholm 2011-05-29
Hugin i Halvkakssundet, Stockholm 2011-05-29
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1915
  Varv Södra Varvets AB, Stockholm
  Varvsnummer -
  Registernr 5723
  Fartygstyp Ångslup, numera motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JVHR, SEWU, numera SFE 3324
  Systerfartyg Munin
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 20,30 meter 21,33 meter
  Största bredd 4,90 meter 5,02 meter
  Djupgående - 1,90 meter
  Brt/Nrt 27/- 62/18
  Maskineri 1 x Södra Varvet ångmaskin -
  Effekt - 230 hk, 169 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1915 Levererad av Södra Varvets AB som Hugin till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm. Trafik mellan Saltsjöbaden och Tyresö.
  1916 Passbåtstrafik i Vaxholm.
  1952 Motoriserad med en dieselmotor, av fabrikat Bolinder-Munktell, 100 hk, 73 kW. Kostnad för motoriseringen 50.000 SEK.
  1964 Övertagen av kommunägda Waxholms Ångfartygs AB, Vaxholm. Ombyggd. Trafik på traden Solö - Högmarsö - Furusund - Rödlöga.
  1971 Såld till Uno Wallgren, Stockholm.
  1983 Såld till Bo Landholm, Nacka för 10.000 SEK.
  1995 Såld till Carina Pinét, Stockholm.
  1997 Såld till Rickard Frank, Färentuna.
  2019-06-15 Överförd till båtregistret med signal SFE 3324.
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Delfin IV
Strömma Turism & Sjöfart AB

m/s Delfin IV Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1964 vid Cerapid verkstads AB i Huddinge för en byggnadskostnad av 214.000 SEK. Hon sätts in i sightseeingtrafik i Stockholms hamn. 1987 förlängs fartyget vid Boghammar Marin på Lidingö och 1998 blir hon ombyggd med nytt däckshus i Gryt. Alltjämt så trafikerar hon Stockholms hamn i sightseeingtrafiken.