Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Munin
Munin i Karlsborg 2008-07-01
Munin i Karlsborg 2008-07-01
Foto: Krister Bång
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* N-H Krokstedt, EMA 2010-01-16, KN
* Skärgårdsbåten 2/1982, S4, 11-12
* Skärgårdsbåten 2/2003, S28-29
* Skärgårdsbåten 2/2009, S6, 14-15, 19
* Skärgårdsbåten 2/2012, S14
* Svensk Sjöfarts Tidning 31-32/1972, S38
* Svensk Sjöfarts Tidning 3/1974, S21
* Redaren 3/1993, S9
* Båtologen 4/2010, S230
* Sveriges Skeppslista 1929, S116
* Sveriges Skeppslista 1941, S110
* Sveriges Skeppslista 1949, S122
* Sveriges Skeppslista 1951, S98
* Sveriges Skeppslista 1955, S100
* Sveriges Skeppslista 1957, S104
* Sveriges Skeppslista 1958, S108
* Sveriges Skeppslista 1959, S108
* Sveriges Skeppslista 1960, S110
* Sveriges Skeppslista 1961, S110 
* Sveriges Skeppslista 1962, S104 
* Sveriges Skeppslista 1963, S100
* Sveriges Skeppslista 1964, S100
* Sveriges Skeppslista 1965, S100
* Sveriges Skeppslista 1966, S98
* Sveriges Skeppslista 1967, S88
* Sveriges Skeppslista 1968, S88
* Sveriges Skeppslista 1969, S88
* Sveriges Skeppslista 1970, S86
* Sveriges Skeppslista 1971, S84
* Sveriges Skeppslista 1972, S82
* Sveriges Skeppslista 1973, S82
* Sveriges Skeppslista 1976, S60
* Sveriges Skeppslista 2009, S110
  Byggd 1915
  Varv Södra Varvets AB, Stockholm
  Varvsnummer -
  Registernr 5724
  Fartygstyp Ångslup, senare motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JVHS, senare SFOG
  Systerfartyg Hugin
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 20,30 meter 20,70 meter
  Största bredd 4,90 meter 5,02 meter
  Djupgående 1,90 meter 1,90 meter
  Brt/Nrt 68/49 27/8
  Maskineri 1 x Södra Varvet ångmaskin -
  Effekt 70 hk, 51 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1915 Levererad av Södra Varvets AB som Munin till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm. Passbåtstrafik i Vaxholms närområde.
  1951-12 Såld till AB Pegasus, Stockholm för 30.000 SEK.
  1952 Motoriserad vid Wallins motorverkstad, Vaxholm med en dieselmotor, av fabrikat Bolinder-Munktell, 100 hk, 73 kW. Kostnad för motoriseringen 50.000 SEK. Inhyrd av Waxholms Nya Ångfartygs AB.
  1959-02-28 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm.
  1959 Såld till AB Linjebuss, Rörö. Trafik för Göteborgs Trafik AB, Göteborg. Ny huvudmaskin, 185 hk, 136 kW, installeras.
  1967 Såld till Göteborgs Trafik AB, Göteborg.
  1971 Såld till Öckerö kommun, Öckerö.
  1972 Såld till AB Knippla Skeppsvarv, Källö-Knipplan för 5.100 SEK.
  1973 Såld till Nils Erik Adamsson, Karlsborg för 3.250 SEK. Ny huvudmaskin, av fabrikat Albin G61, 153 hk, 112 kW, installeras.
  ? Upplagd på land vid ägarens lada vid Åsen, Karlsborg.
  2010-06-14 Fraktas bort efter att veckan före ha skurits ner på uppläggningsplatsen av Severins Skrotaffär, Töreboda.
  2010-12-02 Avregistrerad.
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till AB Pegasus
Tillbaka till Göteborgs Trafik AB
Tillbaka till Öckerö kommun
Tillbaka till Nils Erik Adamsson
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 969 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.