Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Hugo
Sjösala i Uppsala 2005-06-11
Sjösala i Uppsala 2005-06-11
Foto: Patrik Nylin
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1897
  Varv AB Lundby Mekaniska Verkstad, Göteborg
  Varvsnummer 11
  Registernr 13444
  Fartygstyp Ångbogserare, numera motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SLCR, numera SFE 2541
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 15,04 meter 15,65 meter
  Största bredd 4,05 meter 4,22 meter
  Djupgående 2,13 meter 1,90 meter
  Brt/Nrt 29/- 39/11
  Maskineri 1 x Lundby ångmaskin 1 x Volvo MD 67C
  Effekt 100 hk, 73 kW 112 hk, 82 kW
  Toppfart - 9 knop
  Kapacitet - 30 passagerare
  Historik
  1897-05-14 Beställd av Göteborgs Bogserings AB, Göteborg för leverans i oktober 1897. Kontrakterad byggnadskostnad 22.800 kr.
  1897-11-19 Levererad av Lundby Mekaniska Verkstad som Hugo till Göteborgs Bogserings AB, Göteborg. Eftersom leveransen sker nästan en månad för sent får varvet betala 500 kr i skadestånd.
  1907 Såld till Kramfors AB, Kramfors och omdöpt till Gunnel. Timmer- och pråmbogserare och utflyktsbåt.
  1954 Övergår till Svenska Cellulosa AB, Kramfors.
  1961 Såld till Björkå AB, Lugnvik och omdöpt till Björkå.
  1964-03 Sjunker under vinteruppläggning till 10 meters djup i Lugnviksfjärden vid Hallstanäs, Kramfors. Orsaken är att toalettstolen fryser sönder under vintern och när isen smälter på våren fylls bogseraren med vatten och sjunker.
  ? Det sjunkna fartyget säljs till UV-konsult, Sundsvall.
  1977-09 Bärgas av dykeriföretaget UV-konsult, Sundsvall.
  1977 Såld till Lennart Carlsson, Sundsvall. Upplagd i Sundsvall.
  1984 Såld till Håkan Larsson, Rederi Stenkajen, Uppsala. Ombyggd vid Lerviks Varv, Alnö. En ny överbyggnad och en provisorisk styrhytt byggs på det tomma skrovet. En dieselmotor, av fabrikat Volvo MD 67 C, 111 hk, 82 kW, installeras. Körs sedan till Fyrisån i Uppsala där ombyggnaden fortsätter.
  1985 Inofficiellt döpt till "Sjöjungfrun".
  1986 Omdöpt till Sjösala eftersom namnet "Sjöjungfrun" inte godkändes.
  1990 Ombyggnaden klar.
  1993 Insatt i chartertrafik på Fyrisån från Uppsala söderut till bl.a. Skokloster och Sigtuna.
  2018-11-22 Överförd till båtregistret med signal SFE 2541.
Tillbaka till Rederi Stenkajen
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 957 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.