Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Hugo Hammar
Backafall i Landskrona 1995-05-25
Backafall i Landskrona 1995-05-25
Foto: Krister Bång
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Riksarkivet, Arkivmappen, Foto, 2013-10-29 PN
* Varvet i Lödöse, 2017, S156
* Ångbåten 39, okt 1977, S35
* Redaren 3/1996, S22
* Sveriges Skeppslista 1960, S90
* Sveriges Skeppslista 1962, S86
* Sveriges Skeppslista 1963, S82
* Sveriges Skeppslista 1965, S82
* Sveriges Skeppslista 1969, S76
* Sveriges Skeppslista 1970, S74
* Sveriges Skeppslista 1971, S72
* Sveriges Skeppslista 1972, S70
* Sveriges Skeppslista 1973, S68
* Sveriges Skeppslista 1980, S44
* Sveriges Skeppslista 1981, S22
* Sveriges Skeppslista 1989, S22
* Sveriges Skeppslista 1992, S22
* Sveriges Skeppslista 1997, S22
* Sveriges Skeppslista 1998, S24
* Sveriges Skeppslista 2001, S24
* Sveriges Skeppslista 2005, S24
* Sveriges Skeppslista 2006, S24
  Byggd 1954
  Varv AB Lödöse Varf, Lödöse
  Varvsnummer 123
  Registernr 9487
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SGIH
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 24,83 meter 25,05 meter
  Största bredd 8,12 meter 8,12 meter
  Djupgående 2,25 meter -
  Brt/Nrt 216/129 125/68
  Maskineri 2 x MAN -
  Effekt 300 hk, 220 kW 347 hk, 255 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 397 passagerare -
  Historik
  1952-10-27 Beställd av Göteborgs Hamnstyrelse, Göteborg.
  1953-12-18 Sjösatt. Döpt av fru Cyssie Hammar vid sjösättningen vid varvet.
  1954-04-13 Levererad av AB Lödöse Varf som Hugo Hammar till Göteborgs Hamnstyrelse, Göteborg. Byggnadskostnad 715.000 SEK.
  1954-06-02 Insatt i trafik på traden Stora Bommen - Lundbyhamnen (Linje 5).
  1968-06-04 Flyttar till traden Haket - Sörhallsberget - Hisingstad - Haket (Linje 4).
  1968-10-27 Flyttar tillbaka till traden Stora Bommen - Lundbyhamnen (Linje 5).
  1970-07-31 Läggs upp på Hamnens varv, Ringön efter att Linje 5 lagts ner.
  1973-09-11 Såld till Skrot & Avfallsprodukter, Göteborg för 20.000 SEK.
  1973-10-01 Såld till AB Båtvårdsaffären, Hjuvik för 20.000 SEK och omdöpt till Mackgrillen. Hemort Hjuvik. Ska användas som restaurang och butik vid ångbåtsbryggan i Hjuvik.
  1974-05-01 Såld till Mackgrillbryggan AB, Hjuvik för 35.000 SEK.
  1975 Såld till Rörtryckningsbolaget i Göteborg AB, Göteborg.
  1977-07 Såld till Johnson Båtar AB, Styrsö och omdöpt till Hugo Hammar.
  1978 Ombyggd till lastfärja. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta, 450 hk, 331 kW, installeras. Nytt tonnage 126 brt, 68 nrt. Trafik som transportfärja för lastbilar mellan Göteborg och södra skärgården.
  1980 Såld till Landskrona kommun, Landskrona och omdöpt till Backafall.
  1996 Överförd till Ven-Trafiken AB, Landskrona
  1996 Såld till Agne Stjärnström, Landskrona för 200.000 SEK.
  1997 Såld till Ro Sjö AB, Landskrona.
  2012-09-24 Skrotad av RO-POL AB, Staffanstorp efter bärgning i Malmö hamn.
Tillbaka till Göteborgs Hamnstyrelse
Tillbaka till Landskrona kommun
Tillbaka till Ven-Trafiken AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.