Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Hugo Hammar
Backafall i Landskrona 1995-05-25
Backafall i Landskrona 1995-05-25
Foto: Krister Bång
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Riksarkivet, Arkivmappen, Foto, 2013-10-29 PN
* Varvet i Lödöse, 2017, S156
* Ångbåten 39, okt 1977, S35
* Redaren 3/1996, S22
* Sveriges Skeppslista 1960, S90
* Sveriges Skeppslista 1962, S86
* Sveriges Skeppslista 1963, S82
* Sveriges Skeppslista 1965, S82
* Sveriges Skeppslista 1969, S76
* Sveriges Skeppslista 1970, S74
* Sveriges Skeppslista 1971, S72
* Sveriges Skeppslista 1972, S70
* Sveriges Skeppslista 1973, S68
* Sveriges Skeppslista 1980, S44
* Sveriges Skeppslista 1981, S22
* Sveriges Skeppslista 1989, S22
* Sveriges Skeppslista 1992, S22
* Sveriges Skeppslista 1997, S22
* Sveriges Skeppslista 1998, S24
* Sveriges Skeppslista 2001, S24
* Sveriges Skeppslista 2005, S24
* Sveriges Skeppslista 2006, S24
  Byggd 1954
  Varv AB Lödöse Varf, Lödöse
  Varvsnummer 123
  Registernr 9487
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SGIH
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 24,83 meter 25,05 meter
  Största bredd 8,12 meter 8,12 meter
  Djupgående 2,25 meter -
  Brt/Nrt 216/129 125/68
  Maskineri 2 x MAN W6V -
  Effekt 300 hk, 220 kW 347 hk, 255 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 397 passagerare -
  Historik
  1952-10-27 Beställd av Göteborgs Hamnstyrelse, Göteborg.
  1953-12-18 Sjösatt. Döpt av fru Cyssie Hammar vid sjösättningen vid varvet.
  1954-04-13 Levererad av AB Lödöse Varf som Hugo Hammar till Göteborgs Hamnstyrelse, Göteborg. Hemort Göteborg. Byggnadskostnad 715.000 SEK.
  1954-06-02 Insatt i trafik på traden Stora Bommen - Lundbyhamnen (Linje 5).
  1968-06-04 Flyttar till traden Haket - Sörhallsberget - Hisingstad - Haket (Linje 4).
  1968-10-27 Flyttar tillbaka till traden Stora Bommen - Lundbyhamnen (Linje 5).
  1970-07-31 Läggs upp på Hamnens varv, Ringön efter att Linje 5 lagts ner.
  1973-09-11 Såld till firma Skrot & Avfallsprodukter, Göteborg för 20.000 SEK.
  1973-10-01 Såld till AB Båtvårdsaffären, Hjuvik för 20.000 SEK och omdöpt till Mackgrillen. Ny hemort Hjuvik. Ombyggd vid Hönö Varv, Hönö. Ska användas som restaurang och butik vid ABV-Marinan i Hjuvik.
  1974-05-01 Såld till Mackgrillbryggan AB, Hjuvik för 35.000 SEK. Ny hemort Göteborg.
  1975 Såld till Rörtryckningsbolaget i Göteborg AB, Göteborg.
  1977-07 Såld till Johnson-Båtar Transport AB, Styrsö för 45.000 SEK och omdöpt till Hugo Hammar.
  1978 Ombyggd till lastfärja. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta TMD 100, 450 hk, 331 kW, installeras. Nytt tonnage 126/68. Nya mått 25,02 x 8,18 meter. Trafik som transportfärja för lastbilar mellan Göteborg och södra skärgården.
  1980 Såld till Landskrona kommun, Landskrona för 336.000 SEK och omdöpt till Backafall. Ny hemort Landskrona.
  1996 Överförd till Ven-Trafiken AB, Landskrona
  1996 Såld till Agne Stjärnström, Landskrona för 200.000 SEK.
  1997 Såld till Ro Sjö AB, Landskrona.
  2012-09-24 RO-POL AB, Staffanstorp meddelar att de skrotat fartyget efter bärgning i Malmö hamn.
Tillbaka till Göteborgs Hamnstyrelse
Tillbaka till Landskrona kommun
Tillbaka till Ven-Trafiken AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1697 fartyg, 973 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.