Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Hurum
Lillskär vid Norgersunds hamn, Nogersund 2015-07-15
Lillskär vid Norgersunds hamn, Nogersund 2015-07-15
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Skipet 2/1997, S20
* Pål Ulsteen, EMA, 2007-03-16 PN
* Pål Ulsteen, EMA, 2007-03-22 PN
  Byggd 1965
  Varv Lysøsund Mekaniske Verksted, Lysøsundet, Norge
  Varvsnummer 7
  Registernr 15978
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal LAJT, numera svensk signal SDBN
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 19,90 meter 19,90 meter
  Största bredd 5,21 meter 5,20 meter
  Djupgående 1,98 meter 2,00 meter
  Brt/Nrt 53/0 53/45
  Maskineri 1 x Aabenraa Motorfabrik 1 x Volvo Penta D16
  Effekt 400 hk, 294 kW 550 hk, 404 kW
  Toppfart - 10 knop
  Kapacitet - 55 passagerare
  Historik
  1965-08 Levererad av Lysøsund Mekaniske Verksted som Hurum till Sand & Singel AS, Oslo. Hemort Drammen. Norsk signal LAJT. Bogserbåt. Trafik som bogserare av sandpråmar på traden Svelvik - Oslo.
  ? Ny huvudmaskin, av fabrikat Callesen 427EO, 400 hk, 294 kW, installeras.
  1982-01 Sand & Singel AS köpt av Svelviksand AS, Klokkarstua, Hurum som även övertar fartyget. Registrerad på Interresentskapet Svelviksand (Oslo Betongfabrikk, Oslo). Trafik som bogserare av sandpråmar på traderna Svelvik - Oslo och Svelvik - Tønsberg.
  2003-10-03 Såld till Øystein Olav Nøss, Os. Trafik som dyk-, bogser- och arbetsfartyg i skärgården söder om Bergen.
  2006-01-06 Såld till Haglund Shipping AB, Simrishamn för 0,7 milj SEK och omdöpt till Lillskär. Ombyggd vid Skillinge varv, Skillinge. Vintertrafik på traden Nogersund - Hanö samt bogsebåtsuppdrag.
  2015 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta D16, 550 hk, 404 kW, installeras.
Tillbaka till Haglund Shipping AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.