Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Jaba
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Kalmarsunds vita båtar, 1990, S361-364
* Svensk Sjöfarts Tidning 12/1974, S55
* Båtologen 2/1977, S102
* Båtologen 6/1982, S185
* Båtologen 5/1987, S216
* Båtologen 4/1992, S184
* Sveriges Skeppslista 1959, S156
* Sveriges Skeppslista 1960, S156
* Sveriges Skeppslista 1961, S158
* Sveriges Skeppslista 1962, S150
* Sveriges Skeppslista 1963, S144
* Sveriges Skeppslista 1964, S144
* Sveriges Skeppslista 1965, S140
* Sveriges Skeppslista 1966, S140
* Sveriges Skeppslista 1967, S128
* Sveriges Skeppslista 1968, S124
* Sveriges Skeppslista 1969, S126
* Sveriges Skeppslista 1970, S122
* Sveriges Skeppslista 1971, S120
* Sveriges Skeppslista 1972, S116
* Sveriges Skeppslista 1973, S56
* Sveriges Skeppslista 1976, S30
* Sveriges Skeppslista 1977, S30
* Sveriges Skeppslista 1978, S30
* Sveriges Skeppslista 1979, S32
* Sveriges Skeppslista 1980, S32
* Sveriges Skeppslista 1981, S34
* Sveriges Skeppslista 1982, S34
* Sveriges Skeppslista 1983, S36
* Sveriges Skeppslista 1984, S36
* Sveriges Skeppslista 1985, S36
* Sveriges Skeppslista 1986, S36
* Sveriges Skeppslista 1987, S36
  Byggd 1937
  Varv Schps De Gideon v/h J. Koster, Groningen, Nederländerna
  Varvsnummer 153
  Registernr 9836
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 5421807
  Signal SHGY
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid sänkningen
  Längd öa 34,01 meter 41,53 meter
  Största bredd 6,64 meter 6,61 meter
  Djupgående 2,59 meter 2,67 meter
  Brt/Nrt 200/95 239/118
  Maskineri 1 x Deutsche Werke diesel 1 x Volvo Penta diesel 6-cyl.
  Effekt 150 hk, 110 kW 325 hk, 240 kW
  Toppfart 8,5 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1937-03-24 Sjösatt.
  1937-04-18 Levererad av Schps De Gideon v/h J. Koster som Jaba till Jacob Baas, Groningen, Nederländerna. Signal PEYI.
  1953-04 Överförd till ägarens änka Grace Laurie Baas-Piper E Wagenborg, Groningen, Nederländerna.
  1956-02 Såld till Börje Hagman, Degerhamn och omdöpt till Ölandssund II. Ombyggd. Tar 13 personbilar. Trafik på traden Borgholm - Oknö sommartid och fraktfart vintertid.
  1957-06-12 Premiärtur som bilfärja på traden Borgholm - Oknö efter att ha gått några månader i fraktfart.
  1962 Ombyggd vid AB Åsi-verken, Åmål. Förlängd med 5,88 meter till 39,89 meter. Nytt tonnage 249/122.
  1963 Överförd till Hjalmar Hagman, Degerhamn.
  1969 Sista sommaren som bilfärja. Från hösten endast i fraktfart.
  1973-02 Såld till kapten Evert Ekeroth, Kalmar för 125.000 SEK och omdöpt till Eksund.
  1973 En brand utbryter ombord när fartyget ligger förtöjt vid Islands brygge i Köpenhamn, Danmark. Två personer omkommer och en brännskadas. Renoveras. Nytt tonnage 239/118.
  1975 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta, 300 hk, 220 kW.
  1976 Såld till Bruno Gustavsson, Kalmar.
  1982-10-02 Kolliderar tidigt på morgonen utanför Mörbylånga i Kalmarsund med lastfartyget Scanvik. Scanvik kantrar och slår runt. Besättningen på Scanvik räddas. Vid olyckstillfället råder tät dimma.
  1984 Ombyggd. Förlängd med 1,64 meter till 41,53 meter. Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta, 325 hk, 240 kW, installeras.
  1987-06 Såld till Coralspring Navigation Ltd, Panama för 525.000 SEK.
  1987-10-31 Prejas och beslagstas av franska kustbevakningen i Brest i nordvästra Frankrike sedan det varit inblandat i vapensmuggling från Libyen till IRA på Nordirland. Ombord på fartyget hittas 150 ton ammunition. Tre av besättningsmännen är kända IRA-män. Läggs upp i Brest.
  1992-06-15 Bogseras ut till havs och sänks av franska flottan.
Tillbaka till Rederi AB Ölandssund
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.