Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Kållandsö
Kållandsö
Kållandsö
Foto: Vykort från Tore Olssons samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Nils-Henrik Krokstedt, EMA, 2008-07-10 PN
* Tore Olsson, BILD, 2008-07-17 PN
* Länspumpen 2/1988, S17-18
* Sveriges Skeppslista 1945, S166
* Sveriges Skeppslista 1951, S144
* Sveriges Skeppslista 1957, S150
* Sveriges Skeppslista 1958, S154
* Sveriges Skeppslista 1959, S154
  Byggd 1908
  Varv Sjötorps Varv, Sjötorp
  Varvsnummer -
  Registernr 4892
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal JRDS, senare SHLG
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid sänkningen
  Längd öa 18,86 meter 18,86 meter
  Största bredd 4,50 meter 4,05 meter
  Djupgående 1,93 meter 2,00 meter
  Brt/Nrt 63/47 45/25
  Maskineri - -
  Effekt 20 hk, 15 kW 40 hk, 29 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1907-12-22 Beställd av Kållandsö Båt AB, Kållandsö.
  1908-08 Levererad av Sjötorps Varv som Kållandsö till Kållandsö Båt AB, Kållandsö. Trafik på traden Kållandsö - Kleversbergen - Skansen - Djurgården - Bösshamn - Storegården - Lidköping.
  1910 Uthyrd på fem år till bröderna Johannes och Jonatan Andersson. Fortsatt trafik på traden Kållandsö - Lidköping.
  1913 Återlämnad till Kållandsö Båt AB på grund av dålig lönsamhet. Fortsatt trafik på traden Kållandsö - Lidköping med tre turer per vecka.
  1918 Upplagd på grund av oljebrist.
  1919 Såld till pr/Emil Rydh, Traneberg, Kållandsö.
  1920-01-19 Såld till AB Sill & Fisk, Kållandsö för 6.000 kr.
  1920-06-03 Såld till AB Almqvist Fiskaffär, Kållandsö av AB Sill & Fisk i konkurs.
  1923-01-22 Såld till Johan Victor Berg, Hälsö för 3.000 kr.
  1923-02-07 Såld till Johan Fredrik Olsson, Köpmannebro och Erik Niklasson, Hökeliden för 7.000 kr och omdöpt till Årjäng. Ombyggd till lastbåt. Trafik på Dalslands kanal.
  1936-04-29 Johan Fredrik Olsson säljer sin andel till Per Erik Rickard Niklasson, Köpmannebro för 3.500 kr.
  ? Renoveras på Hälsö varv, Öckerö för 7.000 kr.
  1942 På grund av brist på bränsle byts motorn ut mot en ångmaskin på 25 hk, 18 kW, från Karlstads Mekaniska Verkstad. Ångmaskinen är tillverkad 1885.
  1946 Åter motoriserad med en motor på 40 hk, 29 kW.
  1948 Grundstöter norr om Bengtsfors under en resa mellan Hällekis och Töckfors med cement. Dras loss av m/s Thor.
  1952 Upplagd i Köpmannebro.
  1959 Sänks i Vänern.
Tillbaka till Kållandsö Båt AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 969 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.