Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Källviksfärjan
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* De gula färjorna, 2011, S92
* Mats Andreasson, EMA, 2013-09-19, PN
  Byggd 1952
  Varv AB Åsi-verken, Åmål
  Varvsnummer 9
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 18,30 meter -
  Största bredd 7,03 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Penta -
  Effekt 15 hk, 11 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 133 passagerare -
   8 personbilar -
  Historik
  1952 Levererad av AB Åsi-verken som Källviksfärjan till Vägförvaltningen i Göteborgs - och Bohuslän, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik på leden Lunnevik - Källviken, Uddevalla.
  1956 Omdöpt till Färja 62/177.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1959 Kopplas ihop med Färja 62/200. Fortsatt trafik på leden Lunnevik - Källviken, Uddevalla.
  1960 Kopplas ihop med Färja 62/240. Fortsatt trafik på leden Lunnevik - Källviken, Uddevalla.
  1964 Flyttas till leden Hamburgsund - Hamburgö, Tanum.
  1969 Ändras till reservfärja för lederna i Bohuslän.
  1982 Såld till Tage Eriksson Maskinpålning, Göteborg för 19.000 SEK.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 969 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.