Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Kilen
Kosterö vid Daftöbron, Strömstad 2013-07-09
Kosterö vid Daftöbron, Strömstad 2013-07-09
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Wikerydsbat.se, WEB 2007-01-09
* Båtologen 6/2013, S399
* Sveriges Skeppslista 1987, S58
* Sveriges Skeppslista 2005, S74
* Sveriges Skeppslista 2006, S76
  Byggd 1986
  Varv Hasse Westers mekaniska verkstad AB, Jordfall
  Varvsnummer 52
  Registernr 13441
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal SLPT
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 15,05 meter 15,05 meter
  Största bredd 4,47 meter 4,47 meter
  Djupgående - 1,80 meter
  Brt/Nrt 40/12 40/12
  Maskineri 2 x Scania DSI 11 40M20 2 x Scania DSI 11 40M20
  Effekt 480 hk, 353 kW 480 hk, 353 kW
  Toppfart 13 knop 13 knop
  Kapacitet - 71 passagerare
  Historik
  1986 Levererad av Hasse Westers mekaniska verkstad AB som Kilen till Kusttransport Johansson & Lander AB, Fiskebäckskil. Trafik som supplybåt.
  1987 Såld till Wikeryds Taxibåtsrörelse HB, Källö-Knippla för 2,2 milj SEK. Trafik i Bohusläns skärgård.
  2004 Medverkar i tysk dokumentär om livet i och runt en taxibåtsrörelse.
  2006-01-01 Övergår till Wikerydsbåt AB, Källö-Knippla.
  2010 Ombyggd och handikappanpassad.
  2012-05-11 Såld till Pine Island AB, Strömstad och omdöpt till Kosterö. Trafik på traden Strömstad - Furholmen / Koster.
  2013-04-28 Såld till Kust Event Strömstad AB, Strömstad.
Tillbaka till Kusttransport Johansson & Lander AB
Tillbaka till Wikeryds Taxibåtsrörelse HB
Tillbaka till Pine Island AB
Tillbaka till Kust Event Strömstad AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Fröja
AB Göteborg -
Styrsö Skärgårdstrafik

m/s Fröja Foto: Krister Nilsson

Fartyget färdigställdes vid Djupviks varv AB 1980 efter att skrovet tillverkats vid Falkenbergs varv AB. Leveransen till Styrsöbolaget skedde den 13 december och byggnadskostnaden uppgick till 6,5 milj SEK. Sedan dess och än idag är hon trogen trafiken i Göteborgs södra skärgård.