Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Kostervåg
Kostervåg vid Norra hamnen, Strömstad 2022-08-08
Kostervåg vid Norra hamnen, Strömstad 2022-08-08
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 2000
  Varv Oma Baatbyggeri A/S, Stord, Norge
  Varvsnummer 515
  Registernr 15248
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer 9226229
  Signal SLTA
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 26,04 meter 30,25 meter
  Största bredd 9,27 meter 9,27 meter
  Djupgående 1,48 meter 1,48 meter
  Brt/Nrt 198/84 198/84
  Maskineri 2 x Scania DI14 86M 2 x Danfoss
  Effekt 1.000 hk, 735 kW 800 kW
  Toppfart 20 knop 20 knop
  Kapacitet 270 passagerare 270 passagerare
  Historik
  2000-05 Levererad av Oma Baatbyggeri A/S som Kostervåg till Koster Marin AB, Sydkoster.
  2001 Insatt i trafik på traden Strömstad - Koster.
  2005 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania D16 M, 1.000 hk, 735 kW, installeras vid Oma Baatbyggeri AS, Norge.
  2008 Ombyggd. Ny salong på övre däck.
  2009 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DI16 M, 1.000 hk, 735 kW, installeras vid Oma Baatbyggeri AS, Norge.
  2015 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DI16 M, 1.000 hk, 735 kW, installeras vid Oma Baatbyggeri AS, Norge.
  2022 Ombyggd och förlängd med 4,21 meter vid Swede Ship Marine, Djupviks varv AB, Tjörn. Fartyget byggs om för eldrift med Danfoss elmotorer, 800 kW, 750 kWh LTO-batterier samt två Valmet dieselgeneratorer, 272 hk, 200 kW. Ombyggnaden kostar ca 23,0 milj SEK, varav 9,0 milj SEK är stöd från Klimatklivet.
Tillbaka till Koster Marin AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.