Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Linudden
Linudden i Nyköpings hamn ca. 1930
Linudden i Nyköpings hamn ca. 1930
Foto: Okänd. Från Bildgruppen Nyköping med omnejds samling
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Sveriges Skeppslista 1929, S108
* Sveriges Skeppslista 1933, S108
* Sveriges Skeppslista 1937, S104
* Sveriges Skeppslista 1939, S106
* Sveriges Skeppslista 1941, Ej med
  Byggd 1923
  Varv Carl Flachs Varv, Nyköping
  Varvsnummer -
  Registernr 7071
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal KFJT, senare SFIU
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 21,83 meter 21,83 meter
  Största bredd 4,96 meter 4,96 meter
  Djupgående 1,65 meter 1,65 meter
  Brt/Nrt 65/43 65/43
  Maskineri 1 x Bolinder -
  Effekt 100 hk, 74 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 190 passagerare -
  Historik
  1923 Levererad av Carl Flachs Varv som Linudden till Carl Olof Hjalmar Flach, Nyköping. Trafik på traden Nyköping - Linudden.
  1936-09-17 Såld på exekutiv auktion till ekektriker Charles Westerberg, Nyköping för 300 SEK.
  1936-10-02 Såld till Oskar Olausson, Skärhamn för 2.125 SEK. Maskinen tas ur och installeras 1939 i tremastskonaren Falken.
  1937-09-28 Såld till Trafik AB Öckerö Skärgård, Hälsö för 500 SEK.
  1939-07-31 Anmäls som upphuggen och använts till bränsle.
Tillbaka till Carl Flach
Tillbaka till Trafik AB Öckerö Skärgård
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1697 fartyg, 973 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.