Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Lisskulla III
Lilla Strömmen i Västervik 2021-07-19
Lilla Strömmen i Västervik 2021-07-19
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Mats Blomqvist (Lars Blomqvist), EMA 2013-07-30 PN
* På Sjö och Älv, 1972, S124, 129
* På Sjö och Älv 2, 2000, S228, 234-235
* Sveriges Skeppslista 1981, S120
  Byggd 1952
  Varv Skoglunds Maskin, Leksand
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal SFB 6527
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 15,15 meter 15,15 meter
  Största bredd 3,75 meter 3,75 meter
  Djupgående 0,64 meter 1,50 meter
  Brt/Nrt - 36/14
  Maskineri 2 x Chrysler Marine 2 x Iveco 6 cyl.
  Effekt 260 hk, 191 kW 171 hk, 126 kW
  Toppfart - 12 knop
  Kapacitet 95 passagerare 48 passagerare
  Historik
  1951-11 Bygget av båten påbörjas vid Skoglunds Makin, Leksand. Båten byggs av Lars Blomqvist och Bernard Kvist efter ritningar gjorda av AB Beckerbåt (Harry Becker), Lidingö.
  1952-06 Levererad av Skoglunds Maskin som Lisskulla III till HB Turisttrafik, Skoglund & Co, Leksand. Trafik på Siljan.
  1966 Såld till Turisttrafik, Sjöholm & Persson, Leksand.
  1967 Såld till AB Siljans Båttrafik, Leksand.
  1988-03 Ny inredning installeras. Stolarna kommer från en utrangerad järnvägsvagn.
  1988-07 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Iveco 6 cyl., 171 hk, 126 kW, installeras efter ett maskinhaveri.
  2002 Uthyrd till Gagnefs Älvtrafik, Gagnef. Trafik på Österdalälven och Västerdalälven.
  ? Nytt passagerarcertifikat för 60 passagerare.
  2009-02-10 Sjunker under natten vid Flottbrokaféet, Gagnefs kyrkby. Bärgas dagen efter med hjälp av mobilkran. Transporteras till Borlänge för torkning och motorrenovering inomhus.
  2011-08-19 Grundstöter vid Gråns Gråda kl. 18.20 under en chartertur på Österdalälven, då man är på väg åter till Gagnefs flottbro från Sifferbo camping med ett 40-tal gäster ombord. Gästerna evakueras med hjälp av räddningstjänst och privatpersoner. Grundstötningen beror på en kombination av lågt vattenstånd, dålig utprickning samt igenväxta enslinjer. Fartyget dras senare loss och bogseras till Åkerängsta.
  2014-04-10 Såld till Karlstad Sjötrafik AB, Karlstad och omdöpt till Zarah Leander. Ny hemort Karlstad. Båtbusstrafik på Karlstads kanaler.
  2015 Reservbåt.
  2020-07-17 Trafik på traden Västervik (Skärgårdsterminalen) - Gränsö slott - Västervik Resort.
  2021-04-15 Omdöpt till Lilla Strömmen. Ny hemort Västervik.
Tillbaka till HB Turisttrafik, Skoglund & Co
Tillbaka till AB Siljans Båttrafik
Tillbaka till Karlstads Sjötrafik AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1695 fartyg, 972 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.